Dynamiska företag klarar krisen

Jonas
Gustafsson
DELA
Arto Kuuluvainen har lagt fram sin avhandling Dynamic Capabilities in the International Growth of Small and Medium-Sized Firms vid Handelshögskolan vid Åbo universitet. Där blir han också kvar efter disputationen.

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2011:

I en rörlig värld måste man själv vara rörlig. Inga konstigheter alls. Men vilka dynamiska färdigheter är viktigast för mindre företag som vill lyckas internationellt? Och klara sig bättre i kristider? ”Att vara bra på att upptäcka nya möjligheter”, svarar Arto Kuuluvainen efter att ha studerat ämnet i sin avhandling.

Att fokus blev just dynamiska färdigheter kallar han själv för ett lyckokast. Synsättet har blivit hett på senare år, bland annat på grund av att den globala ekonomin har blivit öppnare och innovationsklimatet alltmer komplicerat. Företag som kan förutse och anpassa sig till förändring har såklart bättre förutsättningar att klara sig.

– Plötsligt pratade alla om dynamiska färdigheter. Det blir alltid lättare att få finansiering för sin forskning då.

– Min pappa driver ett exportföretag, så jag har växt upp i en väldigt internationell miljö och har även ett personligt intresse kring frågorna, säger Arto Kuuluvainen.

Han har studerat hur det går till när små och medelstora företag växer internationellt. Han har alltså skiljt på tillväxt som sker på den inhemska respektive den utländska marknaden.

Som grund har han använt ett frågeformulär från ett tidigare projekt. Det gick ut till 500 finländska små och medelstora tillverkningsföretag 2004. Kuuluvainen gjorde en uppföljning 2007 och fick svar från drygt hälften av företagen. Han valde ut fyra av dessa för vidare studier, bland annat eftersom de växt internationellt och fanns på flera utländska marknader.

Tre centrala dynamiska färdigheter återkom: att ta in kunskap och hitta nya möjligheter, att skaffa resurser samt att internt använda resurserna på ett bra sätt.

– Företag som växer internationellt hämtar sin kunskap från många olika håll. De diskuterar med kunder och leverantörer, och deltar i olika nätverk och föreningar. Det sociala kapitalet är enormt viktigt när man letar nya affärsmöjligheter eller gör upp sin framtidsstrategi.

Att skaffa nödvändiga resurser är givetvis ett måste för att växa. Till exempel kapital och personal. Genom att kombinera sina resurser på smarta sätt hittar företagen i bästa fall frön till nya innovationer.

Interna färdigheter, som ledningens beslutsfattande, påverkar i högsta grad.

– Olika marknader kräver olika tillvägagångssätt. Om man ska exportera direkt till Japan, kanske man bör använda en lokal försäljningskanal. Om det inte fungerar kan det vara läge att byta metod och testa exempelvis ett joint venture i stället. Eller inse att det är dags att dra sig tillbaka från ett land om satsningen inte bär. Annars kan det kosta mer än det smakar, säger Kuuluvainen.

2010 gjorde han en andra runda intervjuer. Företagen hade stött på stora problem under finanskrisen, men alla klarade sig igenom. Troligen på grund av sina dynamiska färdigheter.

Ett av företagen tillverkar skogsmaskiner. De hade en mycket bra tillväxttakt fram till krisen, då marknaden dog. Företaget fick nya ägare – som satte upp ännu högre tillväxtmål. De höga målen, kombinerat med marknadsläget, försatte nästan företaget i konkurs.

– Den nya ledningens tillväxtmål var helt galna. De var förblindade av den tidigare utvecklingen och insåg inte när det var dags att sakta ner. Många andra företag i branschen hade redan dragit ner på takten och klarade sig bättre.

Hela ledningen byttes ut, och även ägarskapet förändrades delvis igen.

– De hade några dynamiska färdigheter, men saknade andra. De investerade och stödde tillväxt, men hade inte tillräckligt med kunskap. De borde ha ändrat sina mål mycket tidigare. Å andra sidan, marknaden hade växt i 20 år för att plötsligt helt kollapsa. Ett så drastiskt fall var nästan omöjligt att förutse.

Arto Kuuluvainen menar att alla företag måste ha vissa dynamiska färdigheter för att existera över huvud taget.

– Om man inte ändrar sig när marknaden ändrar sig hela tiden, hur ska man då överleva?

Det finns inte en färdighet som ensam kan förklara hur det går för ett företag, det handlar om att ha rätt kombination av färdigheter. Men en färdighet är viktigare än andra.

– Att hitta nya möjligheter och inse hur man bör uppdatera sig. De andra färdigheterna baseras mer eller mindre på den. Den som gör det snabbast och smartast har störst chans att överleva, speciellt när marknaden kollapsar efter en kris. Att ha stora resurser hjälper också. Då kan man förändra snabbare, utan att behöva prata med sin bank eller andra finansiärer.

Något som de fyra företagen hade gemensamt var förändring i ägarstruktur. Alla hade genomfört en sådan mellan åren 2002 och 2010. Det skyndar i sin tur ofta på andra nödvändiga förändringar.

– Själva ägarbytet i sig kan vara bra eller dåligt, men det underlättar förändring, konstaterar Arto Kuuluvainen.

Kontakta arto.kuuluvainen@tse.fi

Tre råd från Arto

1) Anställ en erfaren ledning som redan gjort sina misstag och känner folk på marknaden.
2) Tänk på om och när det är läge att skifta ägare. En ny ägare, till exempel en utländsk affärsängel, kan bidra med intressanta nätverk.
3) Var så social som möjligt. Gå med i nätverk, gärna för flera olika branscher. Det ger en bättre bild av vad som pågår.———–

2106

DELA