Kommunicera dig stor
- Publicerad: 23 okt 2009,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 23 okt 2009,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2009:
Nyföretagare som vill växa kan också göra det. Det menar Pia Ulvenblad, Högskolan i Halmstad.
– Man ska agera som man vill bli betraktad. Till exempel som om man är stor fast man är liten. Dock utan att fara med osanning, säger hon.
Naturligtvis är det lite mer komplicerat än så. För det första måste man definiera vad det innebär att expandera. Växande kan ta olika former, någon kanske vill ha en förändrad status eller tjäna mer pengar, någon anställa mer personal.
Alla företagare är heller inte intresserade av att expandera. Att växa från att vara ensamföretagare till att ha anställda kan för en person betyda en känsla av framgång. För en annan kan det innebära en situation med nya krångliga regler och förlust av kontroll.
Tillväxt används ofta i politiska sammanhang som ett begrepp för mer än bara en neutral ökning av något.
– Om man frågar någon: “Vill du ha mera pengar?“, svarar de nog: “Ja, okej“, säger Pia Ulvenblad som har lagt fram sin avhandling Growth Intentions and Communicative Practices vid Lunds universitet.
Paddlar som ankor
Hon har delat in avhandlingen i en studie av att vilja och att kunna: “will“ respektive “skill“. För det räcker inte riktigt med att ha en vilja att expandera. Man måste också kunna kommunicera sin företagsidé.
Vad som snart stod klart för Ulvenblad var att många företagare som befinner sig i början av utvecklingen kan verka självsäkra och framgångsrika på ytan. I själva verket går det åt mycket energi till att upprätthålla det skenet. Hon kallar det “doing as a duckling“: ovanför vattnet flyter ankungen lugnt, men under ytan paddlar den frenetiskt för att ta sig framåt.
I avhandlingen har hon använt sig av flera metoder: intervjuer, observationer och enkäter. Hon följde bland annat sex teknikbaserade och tjänsteintensiva småföretag, och studerade hur de kommunicerade med sina intressenter.
För att göra en vetenskaplig studie av vad företagarna sa, använde Pia Ulvenblad sig bland annat av PTA, Perspective Text Analysis. Med metoden kan man analysera utsagor och belysa särskilt meningsfulla ord och handlingar i texten.
– I en text finns en intention och en riktning. Med den här metoden kan vi avtäcka en inneboende mening i texten.
Ett företag byggde snabbt en professionell hemsida, ett annat satte ihop ett förtroendeingivande advisoryboard – båda åtgärder för att signalera kompetens och storlek.
Slutsatsen är att den som framgångsrikt kan kommunicera sin företagsidé också har större möjligheter att få resurser och vidareutveckla sitt företag. För det går nämligen även att kommunicera mindre framgångsrikt. Genom att inte vara tydlig med sina mål kan en företagare misslyckas att övertyga finansiärer och kunder om sin förmåga.
– Då satsar de kanske hellre på någon som är rak, öppen och tydlig, och som vill skapa en win-winsituation för båda parter.
Led dig själv
En annan slutsats från studien är att det är möjligt att lära sig att kommunicera bättre, exempelvis genom att delta i entreprenörskapsutbildningar. Pia Ulvenblad anser att även egenföretagare behöver reflektera över ledarskapsfrågor.
– Självledarskap är också ledarskap.
Generellt kan sägas att de företagare som bäst uppnådde sina mål att växa, var de som var aktivast i sitt intresse för andra människor. De var bra på att utveckla relationer och kunde tydligt presentera var de ville befinna sig en bestämd tid framåt. Inte sällan hade de också tidigare erfarenhet av företagande.
Det finns mer att forska på inom det här området. Pia Ulvenblad vill särskilt utveckla en modell för framgångsrika kommunikativa strategier.
– Det handlar om vad jag talar om och hur jag talar om det, konstaterar hon.
För mer info: pia.ulvenblad@hh.se———–