Mode är mer än bara kläder

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009:

Modeföretag är inblandande i mer än ”bara” ren klädproduktion. Själva modebiten handlar lika mycket om idéer, innovativ design, varumärkesbyggande och effektiva distributionskanaler, som det handlar om kläder. Det gäller särskilt i Sverige och andra högkostnadsländer, som trots omfattande outsourcing till billigare länder har behållit en stor del av kakan i modevärlden. Varför stannar företagen kvar i dyra Sverige, när kunderna ändå huvudsakligen finns på olika exportmarknader? Det frågar sig CIND-forskarna Atle Hauge, Anders Malmberg och Dominic Power i artikeln The Spaces and Places of Swedish Fashion (European Planning Studies, nr 4, vol 17, 2009). De menar bland annat att platsen spelar en avgörande roll för byggande av varumärke och för att skapa andra immateriella värden i modebranschen. Man kan därför säga att modevärlden är ett bra exempel på en bransch som är både global och lokal samtidigt. Tillverkningen sker i olika utvecklingsländer, medan företagens idé- och innovationsfunktioner ofta klustrar sig till områden som exempelvis Stockholm.

För mer info: anders.malmberg@kultgeog.uu.se———–

1243

DELA