Tvärvetenskap ger nya insikter
- Publicerad: 29 maj 2009,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 29 maj 2009,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2009:
En tvärvetenskaplig ansats på en utbildning kan ge resultat och insikter man annars inte skulle ha fått. Och utbildningar inom entreprenörskap lämpar sig särskilt väl för tvärvetenskap. Det menar Jakob Stolt och Christian Vintergaard som är redaktörer för Tværfaglighed & Entrepreneurship (Idea Köpenhamn och Öresund Entrepreneurship Academy, 2008). ”Entreprenörskap är per definition tvärvetenskapligt, det finns på alla nivåer i samhället, och innefattar ett stort antal fackområden”, skriver de. Antologin är tänkt att fungera som en inspirationskälla till hur man kan skapa en bra, tvärvetenskaplig entreprenörskapsundervisning. Artiklarna i bokens första del handlar om tvärvetenskap som pedagogisk metod. Vad är tvärvetenskap och hur kan det bidra till entreprenörskapsundervisningen? Daniel Hjorth och Lena Olaison drar i sitt kapitel paralleller mellan entreprenörskap som skapelseprocess och lärande som skapelseprocess. I antologins andra del tar artikelförfattarna upp konkreta exempel från sin undervisningsvardag. De delar med sig av sina erfarenheter både av att skapa och avveckla tvärvetenskapliga utbildningar.
För mer info: christian.vintergaard@oeacademy.org———–