Strategiska nätverk givande för små företag

Christina
Eriksson
DELA

Följande text publiceras även i Entré nr 4, 2008:

Småföretag i strategiska nätverk kan få verktyg som i förlängningen bidrar till att förbättra det enskilda företagets resultat. Det gäller både på det marknadsrelaterade och kompetensrelaterade planet.

Karolina Elmhester har lagt fram sin avhandling Små företag i strategiska nätverk – hur påverkas det enskilda företagets utveckling? vid Linköpings universitet. Hon visar att samarbete mellan småföretag kan förbättra det enskilda företagets utveckling och öka resultatet.

– Företagen kan påverkas på strategiska sätt, exempelvis genom att vd:n får stärkt självförtroende och mer inspiration. Detta kan i sin tur leda till att företagen vågar satsa mer, att de når sina mål och lyckas bättre. Företagen inom nätverken stärker varandra och vågar ofta anta större utmaningar än de skulle ha gjort annars, säger Karolina Elmhester.

Nätverkande tar tid

2004-2008 studerade hon elva små, svenska företag i fyra strategiska nätverk. I ett av nätverken ingick företag som ville nå ut globalt, men inte hade råd på egen hand.

– Hela samarbetets inriktning var att de skulle exportera till gemensamt utvalda länder. Tillsammans kunde de fylla en container, göra marknadsanalyser och besöka kunder utomlands.

Andra exempel på positiva samarbetseffekter är att företagen tillsammans har råd att ta satsa på miljöanpassning, de kan bli synliga genom att skapa hemsidor, eller utbyta personal för kompetensutveckling. Kontakterna kan även leda till en ny order eller andra, rent ekonomiska, fördelar. Företagen kan därmed göra vinster både på ett kompetensrelaterat och ett marknadsrelaterat plan.

– I längden har de kompetensrelaterade målen störst strategisk betydelse för företaget, eftersom de blir mer bestående. Marknadsrelaterade mål är en vanlig anledning till att företag börjar samarbeta, men de är ofta långsiktiga och tar längre tid att uppnå. Det är därför viktigt att se möjligheterna även i kortsiktiga mål, såsom utbildningar och produktionsförändringar, konstaterar Elmhester.

Hon menar att företagarna bör se realistiskt på nätverkandet och inse att saker tar tid. Genom att löpande ordna aktiviteter som mässor och gemensamma marknadsanalyser ges mer direkta resultat under tiden. Dels är det kostnadsmässigt fördelaktigt att samordna denna typ av aktiviteter, dels skapar det engagemang.

– Att vara en engagerad deltagare, och ha en positiv inställning till samarbetet, påverkar nätverkets framgång. Ju mer engagerad företagaren är, desto mer ger det företaget. I goda nätverk gör man saker för varandra och det blir som att hjälpa en kompis. Denna socialiseringsprocess är viktig eftersom den skapar en vilja att kämpa tillsammans. Men det gäller att gå sakta fram, så att företagarna lär känna och litar på varandra.

Tydliga mål

En avgörande komponent i strategiska nätverk är att tydligt bestämma vart de deltagande företagen är på väg, och vilka mål som ska uppnås.

– I många av de fall jag studerat ändrades inriktningen under samarbetets gång. Från att enbart vara marknadsrelaterade insåg företagarna hur mycket de kompetensrelaterade aktiviteterna gav. Det visade sig finnas outtalade motiv i nätverkandet, vilket framkom då alla företag blev nöjda även om de uttalade målen inte hade uppnåtts.

– Företagarna hade fått något som de tidigare inte kunnat sätta ord på. Längs vägen insåg de att de hade ett behov av att prata med någon.

Men även om grundmålet och värderingarna bör förbli lika är det viktigt att vara flexibel.

– Nätverket måste ha ramar som alla deltagande företag är överens om, men inom ramarna kan företagens mål variera. Exempelvis ville en nätverksgrupp förkorta ledtiden, det vill säga tiden från order till att produkten når kunden. I projektet som nätverket bedrev fanns 15 olika områden som företagen kunde välja att arbeta med. Varje företag kunde på så sätt själv bestämma vilka områden det behövde åtgärda.

– Företagen har kanske olika mål beroende på hur stort engagemanget är, och det är viktigt att alla hittar sin grej, säger Karolina Elmhester.

För mer info: karolina.elmhester@liu.se
———–

3559

DELA