Företagsnära forskning är CBI:s signum

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2008:

”CBI är ett forskningscentrum som bygger på partnerskap med företag. Primärt jobbar vi med stora företags innovationsarbete, med särskilt fokus på affärsinnovationer. Det handlar både om att ta fram kunskap, och att använda den.” Så lyder Sofia Börjessons elevator pitch. Hon är docent och föreståndare för ettåringen CBI.

Forskningscentrumet CBI – Center for Business Innovation – är lokaliserat till Chalmers tekniska högskola, och startade 2007. Ett tiotal seniora forskare och tre doktorander utgör personalstyrkan. De ägnar sin tid åt företagsnära forskning i partnerföretag som Alfa Laval, SCA och Geveko, samt associerade företag som SKF Nova och Sony Ericsson.

CBI intresserar sig inte i första hand för teknologin, utan för managementdelen av innovationsprocessen. Centrumets forskare menar att ny teknik ofta inte är bekymret. Utmaningen ligger i affärsinnovationen – att skapa annat värde för kunden. Hur kan man tänka annorlunda, och vilka alternativa lösningar finns? De fleråriga partneravtalen ger närhet och inblick i hur företagen arbetar med sådana frågor.

– När man sysslar med företagsnära forskning blir man ofta ifrågasatt: Är ni konsulter? Men det är inte vad vi ägnar oss åt, säger Sofia Börjesson.

Hon konstaterar att många forskare saknar förmåga att kommunicera med praktiker. Och innovationsforskningen talar inte alltid till företagare.

– CBI:s sätt att arbeta är relativt unikt inom innovationsforskningen. Jag menar att närhet till företag är en förutsättning för att kunna bedriva högkvalitativ forskning inom det här fältet. Man får inte nos på de relevanta frågorna om man inte har nära relationer till företag.

Vill hitta subtila spår

Vad är det som gör att nya idéer och innovationer inte alltid kommer fram? Vilka arbetssätt, arbetsformer, och attityder är det som påverkar? Och hur ser de organisatoriska mekanismerna ut? Den här typen av frågor vill CBI-forskarna besvara, och sätta fokus på att innovation är så mycket mer än bara ny teknik.

– Vi vill veta vad företagen de facto gör – inte vad de säger sig göra. Kompetensen hos CBI:s forskare utgör ett komplement till företagens sätt att tänka, och det är därför vi får access.

– Ofta är det subtila saker som ligger till grund för beslut om att gå vidare med ett projekt eller inte. För att hitta förklaringar måste man jobba nära företaget, ta del av diskussioner och till och med vara med och påverka ibland, säger Börjesson.

Hon anser att man som innovationsforskare måste ha företagens förtroende. Först då kan man komma nära verksamheten och börja förstå processerna – som inte är det minsta linjära.

– Ett till synes rationellt beslut kan egentligen handla om att vilja fortsätta göra som man alltid har gjort. Det är så vi människor funkar, det är inte så himla lätt att bryta de mönster vi är inlåsta i.

Sammanflätade teman

Sofia Börjesson vill bygga upp en stark forskningsmiljö på CBI under de kommande åren. Forskningen genomförs i dag inom tre övergripande teman: affärsmodellering, diskontinuerliga innovationer och grön innovation. Ett fjärde tema, som går under namnet ”innovation performance”, är under etablering.

Affärsmodellering handlar om hur affärsmodeller utvecklas över tid, utifrån den globala konkurrensen. Forskningen leds av professor Sören Sjölander.

Diskontinuerliga innovationer behövs när tekniksprång sker, kundpreferenser radikalt ändras eller då marknadslogiken ställs på ända. Många företag står till exempel handfallna inför nya miljöregler som påverkar deras verksamhet i grunden. CBI:s forskning inom detta tema leds av docent Mats Magnusson.

Själv leder Sofia Börjesson forskningen inom temat grön innovation. Det handlar om att hantera utmaningen att ta fram miljövänliga, innovativa och ekonomiska produkter.

CBI:s forskningsteman hänger ihop, och centrumet har också ett kollektivt arbetssätt. Det bottnar i en slags innovationslogik där begreppet ”mitt område” är bannlyst. Forskarna jobbar tillsammans för att skapa möjligheter. Detta gäller även doktoranderna.

– Som doktorand är man ofta ganska ensam, men på CBI lämnar vi dem inte med avhandlingsplanen och forskningsfrågorna. Doktorander arbetar sida vid sida med seniora forskare, och de får vara med i projekt med partnerföretag från första början.

– Doktoranderna uppmuntras att tidigt skriva vetenskapliga artiklar. Jag tror att det är bra att avdramatisera den delen av forskarlivet, förklarar Börjesson.

Handlingsbar kunskap

Centrumet ska vara en arena för utbyte mellan forskare och företag. Partneravtalen löper på ett till tre års sikt, och bygger på engagemang och ömsesidigt lärande. Det handlar om att ge och ta, även i kontakten med övriga partnerföretag. Och den kunskap som tas fram ska vara ”handlingsbar”.

CBI genomför bland annat så kallade innovation audits för att ta tempen på innovationsförmågan i de olika partnerföretagen. I en sådan inventering deltar både CBI-folk och representanter från övriga partnerföretag. Genom att tänka ihop föds nya idéer och perspektiv på ledning och organisering av innovationer.

– Hittills har vi upplevt en oerhörd generositet mellan partnerföretagen. De är inte direkta konkurrenter, och innovationsproblematiken är gemensam oavsett vilken produkt det handlar om, säger Sofia Börjesson.

För mer info:
sofia.borjesson@chalmers.se
www.cbi.chalmers.se———–

1670

DELA