Publika entreprenörer skapar samhällsnytta

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2007:

Det har kallats samhällsentreprenörskap, socialt entreprenörskap, ideellt entreprenörskap och frivilligt entreprenörskap. Nu har det kära barnet fått ytterligare ett namn: publikt entreprenörskap. Detta är också titeln på en bok, med undertiteln Det marginella görs centralt (Folkbildningsföreningen i Malmö, 2007). Upprinnelsen är en krAft-grupp som syftade till att utveckla kunskap om de entreprenöriella processer som fokuserar på delaktighet och samhällsbyggande. I boken beskrivs sex projekt som bottnar i publikt entreprenörskap. Författarna Björn Bjerke, Daniel Hjorth, Håkan Larsson och Carl-Johan Asplund skriver bland annat att ”Gemensamt för dem alla är att drivkraften till stor del kommer inifrån, från dem projekten berör, och att syftena ligger bortom att skapa personlig ekonomisk vinning.”

För mer info: bjorn.bjerke@hik.se———–

1815

DELA