Experimenterande med affärsmodellen ökar tillväxten
- Publicerad: 17 jun 2007,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 17 jun 2007,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:
För att nå tillväxt måste entreprenören våga experimentera med sin affärsmodell. Det visar Stefan Sanz-Velasco i Entrepreneurial Learning: Developing opportunities and business models. Doktorsavhandlingen har lagts fram vid Chalmers tekniska högskola.
Teknologie doktor Stefan Sanz-Velasco intresserar sig för utvecklingen av teknikbaserat entreprenörskap. Han vill komma bort från bilden av affärsmöjligheten som något man upptäcker. Han menar att den snarare utvecklas genom en process där entreprenörens lärande står i centrum.
Avhandlingen bygger på studier i fyra nya, svenska företag som är verksamma inom mobilt internet. Resultaten visar att man inte ska vara för snabb med att slå fast hur företaget ska arbeta.
– Man måste ha ett visst mått av experimenterande med sin affärsmodell för att bli framgångsrik, säger Stefan Sanz-Velasco.
Han har funnit ett samband mellan tillväxt och ett sådant lärande som innebär att entreprenören i tidiga faser arbetar med sin affärsmodell på ett experimentellt sätt. Både entreprenörer och riskkapitalister tjänar på att vänta med stora investeringar tills affärsmodellen har stabiliserats. Testandet och experimenterandet måste få ta sin tid.
Enligt Sanz-Velasco bidrar hans avhandling till litteraturen om entreprenöriellt lärande på flera sätt. Dels har han en mer dynamisk syn på den entreprenöriella processen, och dels analyserar han entreprenöriellt lärande på företagsnivån. Den här typen av forskning kan hjälpa praktiker, menar han. Den kan ligga till grund för modeller och verktyg som kan användas i företagarens vardag.
I sin forskning lanserar Stefan Sanz-Velasco ”affärsmodellering” som en metod för att bygga vidare på den ursprungliga affärsidén. Metoden går ut på att testa hypoteser på marknaden. Hypoteser som inte visar sig vara framgångsrika förkastas, medan de mer lyckade kan användas för att utveckla företagets affärsmodell.
För att beskriva affärsmodellen använder Sanz-Velasco fem frågor:
1. Vad erbjuder företaget?
2. Till vilken kund?
3. Vilket värde ger det kunden?
4. Hur kan företaget kapa åt sig en del av det värde som det skapar åt kunden?
5. Hur åstadkommer företaget det här?
– Den femte frågan är lite bredare. Den handlar egentligen om vad som skiljer det aktuella företaget från andra organisationer.
Stefan Sanz-Velasco anser att det är viktigt att forska mer om affärsmodellen som teoretiskt koncept, men också om hur man bör arbeta med sin affärsmodell rent praktiskt. Han är övertygad om att det kommer att vara ett intressant forskningsområde framöver.
– Affärsmodellen är något som entreprenörer använder sig av i dag, och som de kommer att använda sig av i framtiden. Jag tror att om någon söker efter min avhandling om fem år, så beror det på att de jobbar med affärsmodellsbegreppet. Forskare, entreprenörer och chefer i större företag använder sig av begreppet, och det är därför det är så intressant, konstaterar Sanz-Velasco.
För mer info: stefan_velasco@hotmail.com———–