Ministerbesök på FSFs Småföretagsdagar

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

24-25 januari 2007 genomförde FSF Småföretagsdagarna i Örebro för femtonde året i rad. Näringsminister Maud Olofsson invigde och talade bland annat om sin företagarvision. Programmet rymde också en rad inlägg från forskare, företagare och myndighetspersoner.

Vi måste förbättra företagsklimatet i Sverige så att fler vågar starta eget – och anställa. Det sa Maud Olofsson under sitt anförande.

– I en helt ovetenskaplig undersökning på en gymnasieskola frågade jag hur många av ungdomarna som ville starta företag. Uppskattningsvis var det 10-15 procent som svarade fnuttjafnutt. Sorry, men om ingen vill anställa kommer många att få gå arbetslösa!

– Min och regeringens målsättning är att det ska bli enklare, roligare och lönsammare att vara företagare, sa Olofsson.

Satsar på kvinnors företagande

Hon betonade också företagarpotentialen hos bland annat unga, invandrare och inte minst kvinnor.

– Som politiskt sakkunnig drog jag igång ett stort forskningsprogram om kvinnors företagande. Det har gett kunskap till oss så att vi kan fatta kloka beslut. Nu går vi vidare och satsar ytterligare 100 miljoner kronor på bland annat affärsrådgivning, regionala resurscentrum och forskning, sa Maud Olofsson.

Johan Wiklund, professor vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, höll med om att fler måste våga pröva sina vingar.

– Det är bra om många försöker starta företag. Alltid är det någon idiot som kommer på något smart, konstaterade han lakoniskt.

Wiklunds anförande handlade om entreprenöriellt beteende, externa förutsättningar och motivation, och han menade att motivationen är den springande punkten. Olika mätningar visar att den allmänna attityden till företagande är positiv. Men i skarpt läge ändrar sig de flesta.

– Som företagare tjänar du mindre och jobbar mer. Men samtidigt trivs du bättre med jobbet och livet – och känner mindre stress. Jag tror att vi kan få fram fler och bättre företagare i Sverige, och jag ser en stor möjlighet i det, sa Johan Wiklund.

Professor Paul Reynolds, Florida International University, USA, stod för det internationella inslaget på konferensen. Han är initiativtagare till två gigantiska forskningsprojekt som fokuserar på entreprenörskap: Panel Study of Entrepreneurial Dynamics (PSED) och Global Entrepreneurship Monitor (GEM). I GEM mäts varje år de entreprenöriella aktiviteterna i ett fyrtiotal länder.

Under sitt föredrag berättade Reynolds om hur företag blir till och föds, utifrån nya PSED-data och kunskap från GEM.

– Ett grundläggande antagande vi gör i de här forskningsprojekten är att det är människor som startar företag. Med det menar jag att oavsett hur goda marknadsmöjligheter, stora FoU-satsningar, eller positivt företagsklimat som finns i ett land så är det ändå upp till entreprenörerna att se till att något händer, sa Paul Reynolds.

För att definieras som en så kallad företagare i vardande, eller nascent entrepreneur, ska tre kriterier vara uppfyllda:
1. Personen ska själv anse att han eller hon är i färd med att starta företag
2. Personen ska ha vidtagit åtgärder för att få igång verksamheten, till exempel varit i kontakt med en bank
3. Personen ska ha för avsikt att själv äga en del av det blivande företaget

En tredjedel hobbyentreprenörer

Genom att fråga närmare 60 000 människor i USA om de var i färd med att starta företag har man inom PSED fått fram siffror som visar hur många, och vilka, som är företagare i vardande. Reynolds visade stolt upp det diagram som fnutthar kostat två miljoner dollar men är värt varenda pennyfnutt.

– Nästa steg var att sålla bort alla fnutthobbyentreprenörerfnutt som inte satsar helhjärtat på sitt företagande. I USA är det ungefär en tredjedel av alla företagare i vardande.

– Min gissning är att ni i Sverige har färre hobbyentreprenörer, och fler framgångsrika företagare. Här är det lite pinsamt att misslyckas. I USA startar folk företag hela tiden, det är ingen stor grej, konstaterade han.

Handlingskraft krävs

Efter sex år har 32 procent av dem som inledningsvis identifierades som företagare i vardande blivit företagare på riktigt. Enligt PSED har varken kön eller ålder någon inverkan på framgången. Inte heller faktorer som företagande föräldrar eller ett allmänt gott företagsklimat spelar någon roll.

– Vad entreprenörerna faktiskt gör är det enda som betyder något. Medlemmarna i startlaget måste satsa både tid och pengar för att få igång företaget.

– I stället för att fokusera på vem entreprenören är bör vi alltså intressera oss mer för vad han eller hon gör. Att dra ihop ett startlag, anställa folk, se till att företaget hamnar i telefonkatalogen och ringa banken är en bra början, sa Paul Reynolds.

Mot slutet av Småföretagsdagarna offentliggjordes årets mottagare av fnuttFSF-Nutek-Awardfnutt. Priser gick till de fem professorerna bakom Dianaprojektet.

För mer info om Småföretagsdagarna: www.fsf.se———–

891

DELA