Allierade företag delar på kunskapen

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2006:

Tager du dessa verkstadsföretag, att dela kunskapen i nöd och lust? När ett mindre företag svarar ja på frågan, och väljer att ingå i en strategisk allians, kan det få tillgång till viktig kunskap och därmed öka sin konkurrenskraft. Det visar Johan Johanssons licentiatuppsats.

I en konkurrensutsatt bransch räcker det inte med know-how. Ett företag som vill hävda sig behöver också know-what, know-why och know-who. Men med begränsade resurser kan kunskapsluckorna inom det egna företaget bli påtagliga. Då kan strategiska allianser med konkurrerande och kompletterande företag vara lösningen.

Johan Johansson har i sin licentiatuppsats Mindre verkstadsföretags jakt på konkurrensfördelar genom strategiska allianser med undertiteln Om överföring av kunskapsrelaterade resurser och deras strategiska betydelse studerat alliansen Evonet*. I den ingår sju verkstadsföretag i Norrbotten. Sex av dem har mellan 11 och 72 anställda, medan det sjunde har närmare 600 anställda. Två av företagen kan ses som direkta konkurrenter, men i övrigt kompletterar företagen varandra.

Utgångspunkten för alliansen är att etablera sig som en leverantör till bilindustrin i USA och Europa. Inom Evonet drivs samarbetsprojekt kring kvalitetsförbättring, inköp respektive marknadsföring. Johansson har följt utvecklingen under tre år, och genomfört 63 intervjuer med olika personer på företagen. Han liknar det strategiska samarbetet vid en hävstång som kan lyfta hela alliansen till en högre nivå i värdekedjan.

I de gemensamma projekten utvecklas förtroendet mellan individer i alliansen, och de blir samtidigt mer medvetna om varandras resurser och förmågor. Detta ökar sannolikheten för framtida kunskapsöverföringar, menar Johan Johansson.

För mer info: johan.johansson@ltu.se

* Licentiatuppsatsen har lagts fram vid Luleå tekniska universitet———–

1578

DELA