Småföretag kan tjäna på allians

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2005:

Entreprenörskap är så mycket mer än bara nya produkter. För att lyckas måste företagaren mobilisera resurser, förtjäna legitimitet och skapa engagemang, menar Björn Remneland.

Björn Remneland, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, har följt ett projekt som syftar till att stärka konkurrenskraften hos små och medelstora företag i västsverige. Resultaten redovisar han i licentiatuppsatsen Involvement Work in the Making – A Study of an Innovation System initiative.

Projektet kallades till en början fnuttÖkad Offertkraftfnutt, men blev senare till fnuttKompetensarena Västfnutt. Idén med projektet var att underlätta för mindre företag i västra Sverige att vinna stora order. Skapandet av en gemensam plattform skulle tillåta dem att kombinera sina resurser, och därigenom kunna leverera det som storföretagen efterfrågade. Men frågan är: Hur utvecklar man en sådan arena i praktiken?

Utifrån femton intervjuer med en av projektledarna målar Remneland upp en bild av projektets framsteg och bakslag från september 2003 till februari 2005. I sin analys finner han fyra dilemman som projektledarna måste tampas med.

De måste för det första balansera sina egna intressen med de allierade småföretagarnas skilda önskemål. För de andra måste de finna en balans mellan den egna kontrollen och småföretagarnas engagemang. Det tredje dilemmat handlar om att marknadsföra projektet, utan att samtidigt skapa orimligt höga förväntningar. Slutligen identifierar Björn Remneland ett fjärde dilemma i att timingen är avgörande, men att tiden – och mycket annat – ligger utanför projektledarnas kontroll.

För mer info: bjorn.remneland@handels.gu.se———–

1554

DELA