Investeringar bygger på förtroende

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2004:

Privatpersoner som investerar i entreprenörskap har stor betydelse för nyföretagandet. Förutom pengar kan investerarna bidra med kompetens och värdefulla kontakter. Förtroende är en förutsättning för att relationen mellan investerare och entreprenör ska fungera.

I avhandlingen Informal Investors as Financiers of Entrepreneurial Firms in Norway har Roger Sørheim gjort en kartläggning av informella investerare i Norge.

– Mina kollegor och jag har gjort en stor undersökning för att identifiera vilka de här personerna är. Det har inte varit helt lätt, de finns inte direkt med i Gula sidorna. Men vi har ändå lyckats identifiera över 400 investerare i Norge, säger ekonomie doktor Roger Sørheim som är verksam vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.

Han har också kategoriserat de informella investerarna utifrån aktivitet och kompetens. Det visade sig att marknaden för informella investerare är mycket heterogen. Sørheim har identifierat fyra olika grupper som han kallar fnuttlottoinvesterarefnutt, fnutttradersfnutt, fnuttanalytiska investerarefnutt och fnuttaffärsänglarfnutt.

Lottoinvesterarna har både låg aktivitet och låg kompetens och letar efter en möjlig vinstlott genom enstaka investeringar. Traders har hög aktivitet men låg kompetens. Analytiska investerare har hög kompetens, men kan eller vill ändå inte investera i alltför stor omfattning, medan affärsänglar har både hög aktivitet och hög kompetens.

Grupperna skiljer sig också åt vad gäller tillvägagångssätt när de söker investeringsobjekt. Lottoinvesterare och traders söker via offentliga kanaler som media, medan analytiska investerare och affärsänglar mest använder sig av informella nätverk.

Fokus på relationer

Roger Sørheim har i studien lagt huvudfokus på affärsänglarna. Han ville ta reda på hur de uppträder, hur de identifierar sina investeringsobjekt och hur de går vidare med dem.

– Affärsänglar är aktiva och kompetenta och kan bidra med mycket till företagen de väljer att investera i. De har ofta stor erfarenhet av både företagande och investeringar, och använder sitt nätverk för att hitta nya intressanta investeringsobjekt. Jag ville fokusera på det relationella och har därför undersökt socialt kapital och vikten av förtroende i de här relationerna. Man investerar till stor del i personerna bakom en företagsidé. För att det ska bli en investering behövs förtroende.

Bidrar till regionen

Bra investerare kan bidra med kompetens och kontakter. De har ofta ett stort nätverk inom en speciell bransch eller en viss region. Det här är mycket viktigt för nya företag som kanske ännu inte själva har kompetensen. Om en investerare har ett gott rykte, kan det också smitta av sig på det nya företaget. Det kan i sin tur leda till bra avtal med till exempel banker.

– Många affärsänglar har själva varit entreprenörer, ofta vid flera tillfällen. Genom att investera i andras företag vill de vara med igen. De gör det inte bara för skojs skull, men det handlar inte heller bara om att tjäna pengar. De vill vara med om att skapa något. De som är regionalt inriktade vill ofta ta ett samhällsansvar och bidra till den regionala utvecklingen.

För mer info: roger.sorheim@iot.ntnu.no———–

1612

DELA