Entreprenörens nätverk viktigt i fnuttborn globalsfnutt

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2004:

Företag som verkar på en internationell marknad redan från starten kallas ofta fnuttborn globalsfnutt. Fenomenet är ganska ovanligt i Sverige, skriver Svante Andersson och Ingemar Wictor i artikeln Innovative Internationalisation in New Firms: Born Globals – the Swedish Case (Journal of International Entrepreneurship vol 1, nr 3, 2003). För att öka kunskapen om denna speciella företagstyp har de genomfört en explorativ studie där nyckelpersoner i fyra svenska born globals intervjuats. Företagens roll i sin respektive industri, liksom internationaliseringssättet, varierar. Den gemensamma nämnaren är snabbheten. Andersson och Wictor finner att entreprenörens strategiska val och personliga nätverk är avgörande, men att många frågor om överföring av visioner, ledarskap och kunskap ännu är obesvarade.

För mer info: svante.andersson@set.hh.se
———–

1136

DELA