Sociala nätverk avgör företagets framgång

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3/4, 2003:

Per Davidsson och Benson Honigs artikel The role of social and human capital among nascent entrepreneurs handlar om betydelsen av socialt kapital och humankapital för företagare i vardande. Artikeln har publicerats i Journal of Business Venturing, vol 18, nr 3, 2003. Davidsson och Honig har, under ett och ett halvt år, studerat 380 personers ansträngningar för att starta företag. Studien visar att humankapital, till exempel utbildning och tidigare erfarenheter av att starta företag, kan förklara vilka individer i en population som är potentiella företagare. Humankapitalet verkar däremot inte påverka företagets framgång. Socialt kapital, exempelvis medlemskap i företagarnätverk, är en viktig förklarande variabel till såväl de första aktiviteterna för att starta företag som den fortsatta framgången.

För mer info: per.davidsson@ihh.hj.se———–

1091

DELA