Innovationer ökar antalet tjänsteresor

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2002:

När affärsmän reser i tjänsten, väljer de oftast att resa till regioner med väl utvecklat entreprenörskap eller stark innovationskraft. Det visar Peter Hugoson, Internationella handelshögskolan i Jönköping, i sin avhandling Interregional Business Travel and the Economics of Business Interaction.

Tjänsteresor kan användas som konjunkturmått, i stället för till exempel antal sålda bilar. Peter Hugosons avhandling är en efterfrågeanalys av resandet. Han ställer frågan: varför reser man i tjänsten? När väljer man att resa och träffas ansikte mot ansikte, istället för att använda telefon eller e-post?

Hugoson har studerat tjänsteresande i allmänhet, men menar att det är vanligast med direktkontakt i början av en produktutvecklingscykel, när en innovation fortfarande är en nyhet. Behovet av att träffas är helt enkelt större när osäkerhetsfaktorerna är fler. Det innebär att det sammanlagda resandet ökar till områden med starkt entreprenörskap.

– Ett vanligt skäl till att man väljer att resa till regioner i utveckling är att man vill få information som ingen annan har, och göra vinster av den informationen. Och genom att träffa motparten vill man minska risken med affären, säger Peter Hugoson.

Avhandlingen visar också att vi fortsätter att resa i tjänsten trots förändringar orsakade av informationssamhället. Både kontakter på distans och resor med direktkontakt ökar nämligen, en ökning som sker parallellt. Mer kontakt på distans leder till fler affärsmöjligheter, vilket i sin tur leder till att man reser för att träffas när det blir nödvändigt.

– Det är framför allt roligt att se att många söker affärsmöjligheter. När en entreprenör väl har hittat en affärsmöjlighet och satt igång produktionen är det många som vill åt varan, och det lockar resenärer.

Entreprenörer reser även själva för att få avsättning för sin produkt. Om entreprenören har en ren säljprodukt är det oftast han eller hon som reser mest.

Satsa på rätt område

Peter Hugoson menar också att regionaliseringen av högskolor och universitet har minskat resandet eftersom kunskapen är mer tillgänglig på lokal nivå. Men på längre sikt kan man tänka sig att ett ökat antal högskolor skapar fler innovationer och på så sätt ökar också resandet.

– Det här kan man koppla till regional utveckling. Frekvensen av in- och utresor kan säga något om hur det går för en region. Och om antalet resor blir färre, kanske det är dags att fundera på varför.

Men i områden där det finns mycket entreprenörer ökar alltså tjänsteresandet. Det leder också till att behovet av bra infrastruktur är störst i dessa områden. Peter Hugoson menar att det är viktigt att samhället satsar på infrastruktur där den behövs som bäst. Alltså där resandet kan förväntas öka inom de närmaste åren.

– Samhället har inte råd att satsa överallt, resurserna räcker inte till. Därför bör man lägga resurserna i områden där de kommer att behövas bäst. Att titta på vart folk väljer att resa kan hjälpa till att bedöma vilka dessa områden är.

Men det är lite som med hönan och ägget, menar Hugoson. En bra infrastruktur lockar ju också till sig dem som har bra idéer och kan på så sätt öka innovationskraften i ett område.

I framtiden skulle Peter Hugoson vilja att det forskades mer om resandet inom vissa regioner, och inom vissa branscher. Om resandet över en längre tid ökar markant i en bransch, kan man anta att en intressant entreprenör sett dagens ljus i den branschen.

För mer info: peter.hugoson@arcoma.se———–

1527

DELA