Konkurrenskraft genom kompetens

Jonas
Gustafsson
DELA

Ett sätt att vara konkurrenskraftig är att besitta kompetens. Men att skaffa den kompetens som behövs kan vara svårt. Särskilt för små företag med få anställda.

Malin Malmström är doktorand i ekonomistyrning vid Luleå tekniska universitet och har intresserat sig för hur entreprenörer organiserar kring kompetens för framtida konkurrenskraft. I licentiatuppsatsen Acquiring Competence to Create and Sustain Competetive Advantages: A study of four small high technology firms, behandlar hon bland annat svårigheter med kompetensanskaffning.

– Själva tillståndet av att vara ett litet företag, innebär att det kan vara svårt att anställa all nödvändig kompetens inom företaget. Det ligger i sakens natur, eftersom kompetens sitter i huvudet på människor, säger Malin Malmström.

Företagen kan välja mellan att skaffa kompetens internt eller externt. Extern anskaffning kan ske genom sociala nätverk eller genom marknadsanskaffning. Malmström menar att de olika sätten har såväl fördelar som nackdelar. En intern utveckling av kompetensen, genom till exempel veckomöten, ger ett starkt grepp om det som skapar företagets konkurrenskraft. Det kan också bidra till en ökad samhörighetskänsla och starkare företagskultur.

Men intern anskaffning är ofta en lång, tidsödande process. Extern kompetensanskaffning, till exempel anlitandet av en konsult, går betydligt snabbare. Det förbättrar också omvärldsbevakningen, vilket är ett annat sätt att upprätthålla konkurrenskraften. Å andra sidan kan det begränsa de framtida anskaffningsvalen och på sikt reducera företagets konkurrenskraft om man tar in kompetens utifrån. Det kan också luckra upp företagskulturen och leda till ökad personalomsättning.

– De här resultaten pekar på att sättet att skaffa kompetens kan leda till både avsedda och icke avsedda effekter. Strategier kan utvecklas i hur kompetens anskaffas, där vissa former fungerar bättre i vissa situationer.

För att hantera valet mellan intern och extern kompetensanskaffning har Malin Malmström utvecklat en modell. Med hjälp av modellen kan företag utarbeta strategier för hur anskaffningen kan ske i linje med företagets befintliga kompetensbas, företagets affärsidé och entreprenörens vision med företaget.

– Det ger företagaren en idé om hur framtida anskaffning bör ske. Hur företaget ska försörjas med kompetens i framtiden är en viktig punkt för styrelsen att ha med på agendan.

För mer info: malin.malmstrom@ies.luth.se
———–

2340

DELA