Nätverk skapar innovationskraft

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2002:

Nätverk får mycket uppmärksamhet i dag. Med rätta menar många. Ett bra nätverkssamarbete kan få liv i en hel region. För det enskilda företaget är bra relationer A och O.
– Nätverk kan vara en överlevnadsfråga, särskilt för små företag, säger sociologen Martin Lind vid Örebro universitet.

I sin avhandling Det svårgripbara nätverket – En sociologisk studie av företagare i nätverk ställer Martin Lind två övergripande frågor: Vad är nätverk och hur fungerar nätverk? För att besvara frågorna har han dels gått igenom existerande nätverksteorier, dels studerat fyra olika företagarnätverk.

– Personliga relationer är grundläggande för ett nätverk. Det är relationerna som håller ihop nätverket och ger det dess egenskaper. Viktigt är också förtroendet som relationerna skapar. Nätverket utvecklas när den sociala dimensionen och förtroendet utvecklas, säger Martin Lind.

Han menar att ett bra sätt att beskriva begreppet nätverk är att se det ungefär som en organisation – fast något annat. Att betrakta nätverket som ett fenomen, något reellt existerande. I avhandlingen har han också jämfört nätverk med organisationer. En viktig skillnad är att nätverk är formade av separata enheter som samarbetar. Organisationer formar en enhet som kan, men inte måste, karaktäriseras av samarbete.

– Nätverk är nyttobaserade. De kan inte överleva sig själva. Nätverket försvinner om nyttan försvinner. En organisation kan överleva trots utebliven nytta.

Sociala vinster

Nyttan med ett nätverk är till exempel ökad flexibilitet och innovationskraft. Tankar och idéer sprids och delas i nätverket eftersom alla tjänar på det. Det sker inte på samma sätt i en organisation, som ofta är stelare. Även kunder och ordrar skvätter över mellan företag som ingår i ett nätverk.

– Det finns också en ren social vinst. Det är roligare att få en personlig kontakt med de man har affärsrelationer med. Det ger en tillfredsställelse i sig. Rena affärsrelationer är inte lika givande.

En annan intressant slutsats i avhandlingen är att nätverk inte nödvändigtvis följer gängse marknadsmodeller. Rena prisfunktioner är inte allt, även sociala funktioner har stor betydelse för hur affärer bedrivs i nätverk.

Företagare i nätverk har högre överlevnadsförmåga än andra företag. Om man är uppbunden mot ett stort företag, är det mycket som står och faller med det företaget. I nätverk är man inte lika sårbar.

– Om man vill satsa på beständiga relationer ska man satsa på småföretag i nätverk. Det ger en tryggare tillvaro för de flesta. De som är skeptiska till nätverk är de som aldrig har försökt. De litar inte på andra och är rädda för att bli lurade.

Påverkar företagsklimat

Genom nätverkssamarbete kan man få liv i en hel region. Om några företag börjar samarbeta, smittar det ofta av sig till andra som sneglar på det goda exemplet.

– Ett nätverkssamarbete kan också påverka det upplevda företagsklimatet i positiv riktning. Kunskap om nätverk kan lära oss mycket om vad företagsklimat är för något. Det handlar inte bara om skatter och arbetsgivaravgifter.

Martin Lind menar själv att hans avhandling främst är ett bidrag till den vetenskapliga diskussionen kring nätverk.

– Men teorier bör kunna användas också. Genom att ta del av min avhandling får man kunskap om hur ett nätverk fungerar. Kanske kan företag och politiker bättre inse vilken typ av strategier som är värda att satsa på.

För mer info: martin.lind@sam.oru.se———–

1504

DELA