Årets entreprenörsutbildning 2000

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades på webben 2000-09-28:

Innovationsprogrammet vid Mälardalens högskola utsågs till förra årets entreprenörsutbildning. Det avslöjades 27 september 2000 på Entreprenörsdagen i Göteborg.

Stiftelsen Entreprenörskap utser varje år Sveriges främsta entreprenörsutbildning. Tidigare år har priset bland annat gått till Chalmers Tekniska Högskola och Högskolan i Halmstad, men 2000 var det alltså Mälardalens Innovationsprogram som belönades. Vad är det då som gör denna utbildning så speciell? I juryns motivering står bland annat att läsa att Innovationsprogrammet fnutthar som uttryckligt mål att stimulera studenterna till att med en kommersiellt nydanande idé, en innovation, som avstamp starta ett eget företag. /…/ stor vikt läggs vid att länka högskolemiljö och lokal näringslivsmiljö.fnutt

Sten Ekman, teknologie doktor, prefekt och initiativtagare till utbildningen, menar att flervetenskapligheten är en av Innovationsprogrammets styrkor.
– Blandningen av olika kompetenser leder till nytänkande kring affärsverksamheter, teknik och samarbetsformer. Dialogen mellan studenter och lärare gör att utbildningen hela tiden kan förbättras. Vi är även bra på att länka utbildningen till det lokala näringslivet.

Varje år söker cirka 2 500 personer till Innovationsprogrammets 80 platser. Programmet är treårigt. Vid sidan av de 60 poäng i innovationsteknik som är obligatoriska för alla väljer studenterna att läsa 60 poäng inom något av de fyra spåren psykologi, teknik/design, företagsekonomi eller informatik/systemvetenskap. I januari 2001 kommer den första årskullen innovationsvetare att utexamineras.
– Innovationsvetare är en titel som myntats av oss. Vi funderade först på att kalla de utexaminerande studenterna fnuttinnovatörerfnutt, men det kändes alltför anspråksfullt. Innovationsvetare säger mer om vad dessa personer kan. De vet mycket om innovationer och entreprenörskap, de kan driva innovationsprocesser och starta egna företag, säger Sten Ekman.

Den akademiska basen, teori och modeller, får studenterna på högskolan. I samarbetsprojekt med det femtiotal partnerföretag som är knutna till Innovationsprogrammet får de sedan stämma av sina teoretiska kunskaper. Nyligen presenterades resultatet av ett sex veckor långt projekt för ledningen för Apoteket AB. 60 studenter på programmets andra år hade fått i uppgift att ta fram framtidens apotek. Deras idéer kommer att spridas till Apotekets 10 000 anställda. Detta är ett bra exempel på ett skarpt projekt där studenterna får tillämpa sina kunskaper på ett verkligt företag, menar Sten Ekman. – Jag säger som Platon, det handlar om tanke, känsla och handling. Det ligger mycket dialog i det. Våra studenter ska inte bara lära sig OM innovationer, de ska även ha handlingsberedskap så att de kan agera i en verklig situation.

För mer info, se www.mdh.se/utbildning/program/imto.shtml eller kontakta sten.ekman@mdh.se alternativt sven.arrelov@mdh.se.———–

1774

DELA