Yttre drivkrafter aktualiserar förändring

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2004:

Småföretag beskrivs ibland som konservativa och inte så benägna att satsa på förändring och lärande. Den bilden verkar inte stämma, enligt en ny doktorsavhandling i pedagogik. Men vad karaktäriserar i så fall förändringsprocesser i de små företagen?

I Barbro Nilssons avhandling Förändringsdynamik – Utveckling, lärande och drivkrafter för förändring. En studie av utvecklingsprocesser i fyra småföretag är huvudområdena förändring och lärande. Den ställer bland annat frågor om hur och varför organisationsförändringar sker. Nilsson har också undersökt hur de anställdas förutsättningar för lärande i arbetet ändras när organisationen förändras.

– Lärande är givetvis viktigt, både för individens utveckling och för företagets konkurrenskraft. Ändå finns inte så mycket tidigare forskning vad det gäller lärande och förändring i småföretag. Särskilt inte forskning som sträcker sig över en längre tid, säger filosofie doktor Barbro Nilsson, Linköpings universitet.

Drivkrafter i samspel

Hon har, under en femårsperiod, följt fyra små tillverkningsföretag. Alla har genomfört mer eller mindre genomgripande förändringar av arbetets organisering under perioden. Två delstudier med bland annat enkäter, intervjuer och observationer har gjorts för att kartlägga förändringssatsningarna.

Resultaten visar att samspelet mellan olika drivkrafter inom och utanför företagen har stor betydelse för de förändringssatsningar som genomförs. Yttre drivkrafter kan till exempel vara konkurrens, kundkrav och konjunkturläge. Inre drivkrafter handlar om hur ledningen, fackliga organisationer och de anställda agerar i själva förändringsarbetet.

– Yttre drivkrafter är viktiga för att överhuvudtaget aktualisera ett förändringsarbete, medan inre drivkrafter är avgörande för vad det blir av förändringarna. Detta samspel mellan olika yttre och inre drivkrafter påverkar de utvecklingssatsningar som genomförs. Det medverkar också till att de anställdas möjligheter till lärande i arbetslivet förändras.

Oplanerad påverkan

Satsningarnas omfattning och hur väl de integreras i företaget har stor betydelse för de möjligheter till lärande som skapas. Men även mer oplanerade aktiviteter kan påverka lärandet i arbetet.

– Olika former av intressemotsättningar mellan ledning och anställda kan leda till situationer som, åtminstone på sikt, skapar nya möjligheter till lärande för de anställda.

Vad det blir av ett förändringsarbete kan också ändras över tid. Förutsättningar förändras och resultaten kan bli något helt annat än man har tänkt sig från början. Men det behöver inte enbart vara negativt, menar Barbro Nilsson.

– En oplanerad eller återställande förändringsprocess kan bidra till ökad reflektion och samverkan i det dagliga arbetet, och därmed skapa ökad beredskap för framtida förändringsarbete. Med andra ord är det inte bara det man brukar kalla för positiva förändringar som ger nya förutsättningar för lärande i arbetet.

För mer info: barni@ibv.liu.se———–

2378

DELA