Uppvärdera utbildningen

Magnus
Aronsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 4, 2013:

Det pratas mycket och gärna om vilken viktig samhällsfunktion utbildningen har. Tyvärr verkar diskussionen inte alltid nå hela vägen in i utbildningsväsendets högborg, våra universitet och högskolor.

Hur kommer det sig att utbildning inte anses vara lärosätenas viktigaste uppgift? I dag kommer forskningen i första rummet, bland annat på grund av snedvridna incitament. Tänk bara på hur det ofta diskuteras kring utbildning på våra lärosäten. Ord som ”undervisningsbörda” och ”undervisningsplikt” är vardagsmat. Forskarna fokuserar på att fixa sin egen finansiering för att ”köpa sig fria” från undervisning.

Varför har det blivit så här? Det finns säkerligen flera orsaker, men oavsett gäller det att få till stånd en förändring. Borde det inte vara en av forskningens främsta uppgifter att se till att kunskapen som förmedlas till studenterna är den senaste, och den vassaste? Så att de resurser som satsas på utbildning ger bästa möjliga resultat, och kommer till direkt nytta för våra studenter och doktorander?

Esbri har ett par satsningar inom utbildningsområdet. En är uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt. Vi prisade tre värdiga uppsatsvinnare med 65 000 i resestipendier under Vinnovas årskonferens i slutet av november. En annan är utbildningsprogrammet ”From Research to Business” som riktar sig till doktorander och nyblivna doktorer. Ämnet är kommersialisering och nyttiggörande av forskning.

Efter en intensiv höst, med arrangemang som Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum, Global Entrepreneurship Week, flera Estradföreläsningar och andra seminarier, är det snart dags för lite välförtjänt helglugn. Men det finns all anledning att återkomma till utbildningsfrågorna med ny energi efter årsskiftet. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att vi har flera nya projekt på gång inom ämnet, som vi kommer att jobba vidare med framöver.

God jul och gott nytt år———–

860

DELA