Truckkluster dominerar genom kundkontakt

Christina
Eriksson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009:

Nära kundkontakter och försiktig produktutveckling. Det har varit nyckeln till framgång för den småländska truckindustrin. Ekonomhistorikern Carl Johan Roubert har lagt fram sin avhandling Småländsk världsindustri – En studie om entreprenörer och kluster 1950-2002 vid Lunds universitet.

I de småländska skogstrakterna runt Ljungby finns en truckindustri som i dag dominerar världen. Det hela började efter andra världskriget när efterfrågan hos sågverken i närheten ökade. Nya lösningar behövdes för att effektivisera verksamheten.

– Många små smedjor och liknande småföretagare började, som en bisyssla, bygga om billiga lastbilar och truckar för att klara av en annan typ av industri. Man skapade nära kontakter med både varandra och med kunderna, och växte sig sakta större och större, säger Carl Johan Roubert.

Han har studerat småländska små och medelstora truckföretag som har varit verksamma någon gång mellan 1950 och 2002.

– Företagen har genom tiderna haft en stark rivalitet och tävlat med varandra. Vissa har gått omkull, andra har växt sig starkare.

Lär av varandra

Klustret i Ljungby har haft både positiv och negativ inverkan på företagsklimatet. Bland de negativa effekterna kan nämnas att nya företag inte flyttar till området i samma utsträckning som till andra välkända kluster.

– Området är inte så dynamiskt och branschen är redan ganska mogen. Därför finns inte så stora möjligheter för nya företag. Det är också en anledning till varför det inte har uppstått något ”riktigt” kluster här i Småland.

Men Roubert tycker ändå att den positiva utvecklingen i området överväger.

– Frisiktsstativ är ett exempel på hur man har lärt sig och snott idéer av varandra. Det som lyfter gafflarna på en truck kallas stativ, och genom åren insåg man att det skulle vara bra att kunna se igenom detta. Efter att frisiktsstativet hade skapats ville alla ta åt sig äran.

Historien präglar företagen

Utvecklingen i det småländska truckklustret är ett resultat dels av praktiska och enkla lösningar, dels av kundvård.

– Det är ju knappast överraskande att människan är präglad av historien. Här har man levt i enkla förhållanden och har en enkel bakgrund. Därmed har också företagsverksamheten präglats av enkla och billiga lösningar, vilket har blivit en stor konkurrensfördel i dag.

Inledningsvis producerade truckföretagen mest för sågverken, men från 1970-talet inriktas verksamheten framför allt på hantering av containrar i hamnar runt om i världen.

– Företagen gör sällan några drastiska förändringar. Framför allt utvecklar de produkterna riktade mot, och i samarbete med, kunderna. Det ger företagen en förstärkt kundkontakt.

En annan viktig anledning till framgången är att företagen har satsat på små volymer och nischat sig tydligare gentemot kunderna.

– Det har ju givetvis hänt mycket under de 52 år jag valt att studera, men om du ska starta någonting i dag: nischa dig, gör en bra produkt och sköt dina kunder! Precis som man gjort tidigare, säger Carl Johan Roubert.

För mer info: cjroubert@hotmail.com———–

1475

DELA