Tillsammans blir småföretagen starka

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2004:

Det sägs att många bäckar små bildar en stor å. På samma sätt kan småföretag öka sin konkurrenskraft genom att samarbeta kring produktutvecklingen. Sofi Elfving visar i sin licentiatuppsats hur sådana samarbeten kan se ut.

Sofi Elfving är verksam vid Mälardalens högskolas institution för innovation, design och produktutveckling. Hon konstaterar att hjulen snurrar allt snabbare: utvecklingstiden för nya produkter kortas och kraven på flexibilitet ökar.

Många småföretag saknar de resurser som krävs för en snabb produktutveckling. För att möta konkurrensen föreslår Elfving att de ska samverka och dela resurser med andra mindre företag. I uppsatsen Managing Collaborative Product Development in Small Companies – A Framework for a Product Development Model presenterar hon ett ramverk för hur samarbetet kan se ut.

Sofi Elfving har genomfört fyra fallstudier i företag som arbetar med produktutveckling. Bland annat har hon undersökt vilka produktutvecklingsmöjligheter som redan existerar, vilka positiva effekter som kommer av småföretagens samverkan samt vilka faktorer och arbetssätt som företagarna bör beakta. Hon har också studerat befintlig produktutvecklingsteori.

Resultaten visar att samverkande småföretag bör arbeta enligt en dynamisk modell. Det viktigaste är att saker blir gjorda, inte i vilken ordning de utförs. För att samarbetet ska bli framgångsrikt måste företagen arbeta efter samma strategi, och mot samma mål. Tillit är en nyckelfaktor. Dessutom är det viktigt att ha ett fungerande kommunikationsverktyg.

För mer info: sofi.elfving@mdh.se———–

1463

DELA