Svårt stimulera innovation av infrastruktur

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:

Hur stimulera teknikutveckling och innovation i anläggningsbranschen? Det frågar sig Torbjörn Stenbeck i avhandlingen Promoting Innovation in Transportation Infrastructure Maintenance – Incentives, Contracting and Performance-Based Specifications.

Torbjörn Stenbeck har lagt fram sin doktorsavhandling vid KTH. I den undersöker han olika metoder för att främja innovation inom anläggningsbranschen. Han har använt sig av både kvalitativ och kvantitativ metod, och empirin är hämtad från Sverige, Frankrike, USA och Kanada.

Anläggningsbranschen sysslar med drift och underhåll av infrastruktur, det vill säga väg- och bannäten. I Sverige har den här branschen konkurrensutsatts i allt större utsträckning sedan 1990-talet. En av förhoppningarna med detta är att det ska leda till fler innovationer. Stenbecks resultat visar att så inte är fallet – snarare tvärtom. Däremot har ökad konkurrens lett till lägre kostnader, åtminstone i Sverige.

Så kallade resultatbaserade kontrakt syftar till att ge byggentreprenörer mer frihet och ska på så sätt leda till fler innovationer. Stenbeck har gjort fyra fallstudier av den här typen av kontrakt. I tre av dessa har de i stället lett till en negativ teknikutveckling, sämre kvalitet och/eller högre kostnader.

Stenbeck har också studerat andra metoder för att stimulera innovation, som teknikutvecklingstävlingar och idébrevlådor. Även dessa verkar ha begränsad framgång.

Däremot noterar Stenbeck att bara för att en metod inte har fungerat tidigare, behöver det inte betyda att den aldrig kommer att ge resultat. Med ökad medvetenhet om metodernas brister, kan till exempel konkurrensutsättning och resultatbaserade kontrakt mycket väl ha framtiden för sig, menar han.

För mer info: stenbeck@kth.se———–

1725

DELA