Svårt ställa de enkla frågorna

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:

Vad är det vi säger att vi ska göra? Och vad är det vi faktiskt gör? Frågorna borde vara grundläggande för varje verksamhet, men få företagare tar sig tid att ställa dem. Det är synd, anser Renate Nielsen som har forskat om strategiutveckling i mindre företag.

Renate Nielsen har lagt fram sin avhandling Strategising – The Interplay of Identity and Strategy in a Sensemaking Perspective. An empirical study in three SME:s vid Handelshögskolan i Århus. Hon har studerat hur tre danska småföretag i bageribranschen planerar och genomför sina strategier. Resultaten tyder på att företagare som kommunicerar sina kärnvärden – och samtidigt är öppna för förändring – lyckas bättre.

– Åtminstone en gång per år bör man inom företaget ta ett snack om verksamheten, vad det egentligen är man vill göra. Det är viktigt att ställa sig frågor som: Vad vill vi med produktutvecklingen? Vilka kundgrupper ska vi försöka nå? Varför är det viktigt att kunna leverera de här produkterna?

– I ett lite större företag kan inte alla medarbetare vara med och diskutera, men ledningen måste ändå vara öppen för input från dem. Den bör också ta hänsyn till kunders och leverantörers önskemål, säger Renate Nielsen.

Strategi i ord och handling

Hon menar att det är viktigt att fokusera på företagets kärnvärderingar. Det innebär inte att skriva en affärsplan som sedan ställs på en hylla och glöms bort. Tvärtom bör strategin omförhandlas löpande. Det handlar om ett sunt företagsekonomiskt tänkande – att producera det som kunderna vill köpa – men med förankring i kärnvärdena.

– Man kan gott ha en formell strategi, men det är den dagliga översättningen till handling som är den verkliga strategiprocessen. Det blir den strategi man faktiskt förhåller sig till.

– Det gäller att skapa ett sammanhang mellan företagets värderingar och den verklighet som det verkar i. Många företag har ett glapp mellan det man säger och det man gör. Konsekvensen blir att besluten går i alla riktningar, och det skapar både intern och extern förvirring.

Nielsens tre fallföretag lyfte alla fram samma nyckelord för att beskriva verksamheten: kvalitet, hantverk och tradition. Hon märkte dock att varje företag tillskrev begreppen olika betydelser. I vissa fall betydde också begreppen olika saker för olika individer inom samma organisation. Det är problematiskt, menar hon.

I ett av företagen betydde till exempel ”kvalitet” att bara sälja färskt bröd. Ändå började man producera frysta produkter när kunderna efterfrågade det, vilket ledde till intern oro.

Öppen diskussion ger liv

Ett annat vanligt problem är att företaget fastnar i ständiga brandkårsutryckningar. Lösningen stavas öppenhet. Med en ständigt pågående diskussion hålls verksamheten levande. Det går inte att bara sätta sig med armarna i kors och förlita sig på sin egen förträfflighet.

– Ett av mina fallföretag hade löpande överblick och de hamnade heller inte i kris. De var hela tiden noga med överensstämmelsen mellan vad de sa och vad de gjorde.

– Generellt sett tror jag att småföretag är bättre på det här. De har ofta en grundare som brinner för idén och som säljer in budskapet i hela organisationen. Som storföretagare bör man också försöka sälja in företagets historia till medarbetarna, konstaterar Nielsen.

För mer info: rni@academica.dk———–

929

DELA