Svårt för små att övervaka patent

Jonas
Gustafsson
DELA
-

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2011:

Kunskap och innovation är viktiga konkurrensmedel numera. Det innebär att immateriella rättigheter, som bland annat syftar till att främja innovation, får allt mer uppmärksamhet. Men det är svårt för små företag att hålla koll på sina rättigheter.

För att fortsätta vara konkurrenskraftig i ett allt snårigare teknologiskt landskap, och i en allt öppnare innovationsmiljö, är det viktigt att ha koll på sina strategier kring immateriella rättigheter. Både för enskilda företag och för länder. De menar Marcus Holgersson i licentiatuppsatsen Intellectual Property Strategies and Innovation – Causes and Consequences for Firms and Nations (Chalmers, 2011).

Många större företag tar också fram egna strategier kring immateriella rättigheter, speciellt patentstrategier. I ett första steg ökar de antalen patent. Det andra steget blir ofta att satsa på mer kvalitativa patent, och på fler internationella patent.

Som systemet ser ut i dag har små företag inte lika mycket att vinna på att patentera. De har helt enkelt inte resurser att övervaka sina patent, något som Holgersson menar kan urholka patentskyddet. Småföretag använder i stället patent som ett sätt att locka kunder och investerare.

Patentlagar och system för immateriella rättigheter blir allt mer lika över hela världen. De flesta utvecklingsländer skiftar vid en tidpunkt från en svag till en hård lagstiftning kring immateriella rättigheter. Den tidpunkten infinner sig när man märker att man tjänar mer på innovation än på imitation.

Marcus Holgersson menar också att det går att se ett liknande skifte från svag till hård reglering i olika innovationssystem, till exempel inom telekommunikation. Öppenheten i ett innovationssystem påverkas av de strategier kring immateriella rättigheter som företagen i systemet har.

Kontakta marhol@chalmers.se———–

3592

DELA