Superbra coachning lär studenter entreprenörskap

Jonas
Gustafsson
DELA

Esbris utbildningsworkshop har blivit en etablerad mötesplats för entreprenörskapslärare. I år träffades närmare 90 lärare från gymnasiet och universitet/högskola under två intensiva novemberdagar. Ett av de ämnen som togs upp var undervisningsmetoden Supercoaching.

Workshopen Entreprenörskap och lärande handlar lika mycket om kontaktskapande som om undervisning. Det märktes redan under det inledande passet när dagens första inspiratör, ekonomie doktor Lena Ramfelt, delade ut blädderblock till alla deltagare. De ombads skriva ner var de kom ifrån, vad de ansåg att de kunde hjälpa andra med och vad de själva skulle behöva hjälp med i sin undervisning.

Med sig hem från workshopen fick deltagarna sedan en affisch, förhoppningsvis fylld med post-it-lappar från andra lärosäten: ”Ja, vi kan hjälpa er med detta!” Eller: ”Det låter intressant, så vill vi också jobba. Berätta mer!”

Ramfelt delade även med sig av sina tankar om det entreprenöriella klassrummet.

– Jag tror inte att det finns någon allmängiltig instruktion för att skapa ett entreprenöriellt klassrum. Det handlar om att våga ta risker, hitta resurser och skapa värdekedjor. Mer konkret handlar det om att använda annorlunda pedagogiska modeller, till exempel genom att jobba mer virtuellt. Då kan studenterna få tillgång till andra kulturella miljöer även om de inte har möjlighet att åka på utbyte till ett annat land, sa Lena Ramfelt som undervisar i entreprenörskap vid KTH och Stanford University.

Hon menade att lärarens ansvar är att skapa en lärande miljö för studenterna. Resten är i mångt och mycket upp till studenterna själva.

– Jag har ansvar för att kursen har en gedigen grund, men sedan är det studenternas ansvar att fylla på. De är i högsta grad medskapare. Vi lärare måste vara beredda att kliva ned från podiet och säga: det här är upp till er! Det är svårt att bli engagerad i något om man bara uppfattar sig som publik. Lärare bör nog agera mer som programledare för en talk show än som om vi vore jordens medelpunkt.

Jonathan Levie är lärare och forskare i entreprenörskap vid universitetet i Strathclyde, Skottland. På årets workshop berättade han om undervisningsmetoden Super Coaching. Den går ut på att, genom konkreta övningar, lära studenter och blivande entreprenörer att nå sina mål som företagare.

– Det är en väldigt praktisk metod. Vi börjar med det mest användbara – att beskriva sin idé och sig själv på 30 sekunder. Att kunna artikulera sin idé är den största gåva man kan ge till en entreprenör. Studenterna lär sig jättemycket när vi arbetar med det här i klassrummet. De utbyter idéer och får tips av varandra, sa ekonomie doktor Jonathan Levie.

Nästa steg inom Super Coaching är att skriva en strategiplan på en sida. Andra övningar är att tänka ut en drömpanel på 20 personer som man skulle vilja presentera sin affärsidé för, att fundera över hur tekniken kommer att påverka idén i framtiden och att studera marknaden.

– Studenterna får göra de olika övningarna och presentera resultaten i klassrummet. Gradvis börjar de kritisera och coacha varandra. Mitt bästa undervisningsminne var när jag kom för sent till en lektion. Studenterna hade redan börjat presentera sina uppgifter för varandra och ignorerade mig helt!

Andra inspiratörer under workshopen var exempelvis Frederic Bill, Växjö universitet, Malin Gawell, Esbri och Stockholms universitet, samt Christer Westlund, Me University.

Utbildningsworkshopen gick av stapeln 6-7 november 2006 på Yasuragi Hasseludden utanför Stockholm. Årets workshop finansierades av NUTEK och VINNOVA.

För mer info om workshopen, klicka här
———–

3403

DELA