Största utbildningsworkshopen någonsin
- Publicerad: 17 nov 2005,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 17 nov 2005,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2005:
7-8 november 2005 arrangerades Esbris årliga utbildningsworkshop för åttonde gången i ordningen. Årets upplaga bar med sig nyheten att även gymnasielärare inbjöds att delta. Det blev ett lyckat och välbesökt evenemang med tillfällen till många intressanta möten.
Esbris utbildningsworkshop om lärande och entreprenörskap har traditionellt varit vigd åt dem som undervisar i entreprenörskap på universitet och högskola. Men från och med i år hölls även en parallell workshop för entreprenörskapslärare från gymnasiet. Det innebar att det blev den största workshopen hittills – fler än 80 deltagare från hela Sverige kom till Hasseludden utanför Stockholm för två fullspäckade dagar i lärandets tecken.
Första dagen inleddes med en introduktion av bland andra docent Daniel Hjorth, Esbri, Växjö universitet och Malmö högskola.
– Att lära sig om entreprenörskap måste också vara en entreprenöriell process. Det gör att lärarrollen förändras något. Det intressanta är inte vad något är utan vad det kan bli – det stämmer in både på lärandet och på entreprenörskapet, sa han.
Efter lunch delade deltagarna in sig i mindre diskussionsgrupper. En av grupperna diskuterade möjligheterna till samarbete mellan gymnasiet och högskola/universitet. Här berättade till exempel Marlene Johansson från Handelshögskolan vid Umeå universitet om ett projekt på universitetsnivå som även involverar gymnasieelever.
– Entreprenom handlar om att öka intresset för företagsamhet och entreprenörskap på gymnasiet. Våra studenter anordnar till exempel workshops för gymnasieelever inom de här ämnena. Tanken är att vara närvarande i gymnasiet, samtidigt som våra studenter får jobba på sina ledaregenskaper. Vi försöker även vända oss till grupper som kanske normalt inte läser vidare efter gymnasiet, sa Marlene Johansson.
Våga ta risker
Första dagens sista föreläsning hölls av professor Chris Steyaert från universitetet i St Gallen, Schweiz. Han berättade bland annat om de undervisningsmetoder han själv använder i sina entreprenörskapskurser.
– För att lära ut entreprenörskap måste vi själva bli entreprenörer, vi måste våga ta risker i vår undervisning. Och studenterna måste själva få ta initiativet, annars lär de sig bara att möta våra kriterier, sa Steyaert.
Han gick vidare med att visa ett klipp ur filmen Allt eller inget, en metod som han ofta använder i sin undervisning.
– Jag relaterar alla mina kurser till olika estetiska processer. Det skapar en bra diskussion och aktivt deltagande i klassrummet. En film är något som alla kan relatera till och ha åsikter om. I en kurs examineras studenterna genom att spela upp en 30 minuter lång performance om vad deras bild av entreprenörskap och estetik är för något.
Entreprenörskap som perspektiv
Dag två inleddes med att professor emeritus Dale Meyer från University of Colorado at Boulder berättade om sina erfarenheter från 40 år som lärare på både gymnasie- och universitetsnivå.
– Mina pedagogiska värderingar går ut på att ha väldigt höga förväntningar på studenterna, att utmana dem att göra sitt bästa för att sträcka på sig och om att stödja alla studenter på alla sätt jag kan, sa han.
Efter Meyers gemensamma föreläsning var det återigen dags för lärarna från gymnasiet och universitet/högskola att dela upp sig i grupper. För gymnasielärarnas del innebar det ett möte med Charlotte Wieslander från Skolverket som berättade om framtidens gymnasieskola.
– Entreprenörskap nämns som perspektiv i samtliga gymnasieprogram och kommer att vara navet som drar runt de olika delmålen. Entreprenörskap finns överallt i den nya gymnasieskolan och det kommer även in som ett nytt eget ämne, sa Wieslander.
———–