Störst konkurrenskraft i intern kompetens
- Publicerad: 25 jun 2007,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 25 jun 2007,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:
Småföretag väljer i första hand att skaffa sin kompetens internt – något som också ger de största konkurrensfördelarna. Att skaffa kompetens via det sociala nätverket eller marknaden medför inte samma konkurrenskraft, men kan bidra till nya idéer. Det visar ekonomie doktor Malin Malmström, Luleå tekniska universitet, i sin avhandling.
Malin Malmströms doktorsavhandling Competence acquisition and competitive advantages – An empirical study of small firms tar upp problematiken kring hur företag skaffar kompetens för att skapa konkurrensfördelar. Hon undersöker småföretagens möjligheter att tillvarata potentiella tillväxtmöjligheter genom att förse företaget med ”rätt” kompetens.
Kartlägger kompetens
Malmström har utvecklat och prövat en modell där olika sätt att anskaffa kompetens behandlas. Modellen kartlägger entreprenörens utbildning, erfarenhet och tolerans för osäkerhet, samt företagets affärsidé och kompetensbas. I den undersöks också hur företaget skaffar sin kompetens: internt, via sociala nätverk eller marknaden.
– Jag var ute efter att bygga en modell för hur kompetensanskaffning går till och försöka hitta bakomliggande faktorer som förklarar varför man agerar på olika sätt. Jag ville undersöka om det finns situationsvariabler som påverkar hur man ska göra i olika lägen för att få konkurrenskraft, säger Malin Malmström.
Hon testade modellen, först genom intervjuer i en mindre grupp företag och sedan genom en entkätstudie med 842 kunskapsintensiva småföretag inom elektronik- och optikbranschen, systemutveckling och reklambranschen.
Ett framträdande resultat var att företagen väljer att anskaffa kompetens efter ett specifikt mönster. I första hand väljer de intern anskaffning, i andra hand genom det sociala nätverket och i tredje hand marknadslösningar.
– Intern anskaffning är starkast kopplad till konkurrensfördelar. Använder man sociala nätverk eller marknaden finns det inte så tydliga kopplingar. Det verkar bli mer stödjande verksamhet – man använder det för att boosta sin egen kompetens.
Till exempel kan det sociala nätverket bidra till att man uppfattar marknadsförändringar bättre, får impulser och nya idéer.
– Det har varit mycket fokus på att man ska använda det sociala nätverket för att bygga konkurrensfördelar, medan det här visar att det snarare är supportverksamheter som man får därifrån. Först och främst måste man ha en stark intern kompetens.
Samma logik i alla branscher
Malmström fann ingen skillnad mellan de tre branscherna i hur man anskaffar kompetens.
– Det verkar alltså finnas någon högre logik i hur man hanterar kompetens, det har inte med branschen att göra. Det vore intressant att se om samma logik råder i lågteknologiska företag.
Malin Malmström anser att den modell som hon har utvecklat är ett av det viktigaste bidragen i hennes forskning. Den kan användas som ett praktiskt verktyg i företag.
– Jag tror att man kan använda den som en strategisk karta för hur man hanterar sådana här frågor i företag. Kompetensanskaffning finns inte på agendan i företagen – inte ens i styrelserummen pratar man så här tydligt om det. Jag tror att modellen skulle kunna vara ett ypperligt verktyg för att strukturera upp arbetet.
För mer info: malin.malmstrom@ltu.se———–