Relationer rymmer innovationer

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2008:

Man skulle kunna tro att multinationella jätteföretag är självförsörjande när det gäller kunskap och nya idéer. Så är det inte, visar Christina Hallin i sin avhandling. Dotterbolagen har stor nytta av lokala nätverk för både utveckling och spridning av innovationer.

Christina Hallin har studerat spridning och utveckling av innovationer i multinationella företag som har dotterbolag i Sverige och andra länder. Verksamheterna innefattar allt från tjänster till högteknologiska produkter. Kärnfrågan är vilken roll dotterbolagen spelar i innovationsprocessen.

– Mina studier visar att i rollen som utvecklare av innovationer är dotterbolagets externa relationer väldigt viktiga. Särskilt när det gäller innovationer med stort nyhetsvärde, säger ekonomie doktor Christina Hallin, CIND och Uppsala universitet.

Multinationella företag kan ses som organisationer med utspridda kompetensenheter för innovation.

– Varje enhet snappar upp trender och tillför något unikt, i och med att de befinner sig i olika miljöer. Generellt sett anses detta vara en fördel för multinationella företag, om man jämför med nationella eller lokala företag.

I doktorsavhandlingen Subsidiaries as Sources and Recipients of Innovations in the Multinational Corporation har Hallin också granskat hur nya innovationer sprids internt, till nationella dotterbolag.

– Jag fann att både interna och externa relationer har betydelse för hur dotterbolaget tar emot innovationen. Det handlar också om vilken typ av innovation det tar emot.

Hänsyn till sammanhanget

När det rör sig om innovationer som skiljer sig mycket från redan existerande innovationer kan de externa relationerna utgöra ett hinder för exploateringen. Innovationen passar helt enkelt inte in i det lokala sammanhang som dotterbolaget utgör tillsammans med kunder, leverantörer och andra företag.

– För det multinationella företaget gäller det att ta hänsyn till varje dotterbolags lokala relationer och nätverk. Den lokala utvecklingen kan ha följt en viss teknologisk bana, och om innovationen bryter av för mycket blir den svår att exploatera. I bästa fall leder innovationsöverföringen till ökad konkurrenskraft hos den mottagande enheten. I värsta fall kan den inverka negativt på dotterbolagets lokala verksamhet.

– Ofta pratar man om intern innovationsöverföring som odelat positiv: ju mer man delar med sig, desto bättre. Men jag menar att storföretagen bör vara medvetna om att alla innovationer inte nödvändigtvis går att använda i alla dotterbolag, säger Christina Hallin.

Positivt för företagen

Avhandlingen visar också att det multinationella företaget – genom sina döttrar – kan påverka den lokala miljön. I kölvattnet av storföretagets innovationer utvecklas de lokala företagen.

– Innovationer som exploateras inom dotterbolaget leder till kunskapsspridning och kompetensutveckling hos kunder och leverantörer. Lokala konkurrenter kan också få ett uppsving. Imitation av innovationer ger kompetensutveckling, som i sin tur kan föda nya idéer.

Den externa innovationsspridningen kan därför sägas vara tveeggad. Å ena sidan kan dotterbolaget ha ett intresse i att dela med sig av kunskapen till viktiga kunder och leverantörer. Å andra sidan medför den att konkurrenterna hakar på den nya teknologin, eller det nya tillvägagångssättet, snabbare.

– Visst kan det tänkas att dotterbolaget skyndar på ”läckaget” till konkurrenter och imitatörer när det delar med sig av kunskap och kompetens. Men det är ändå bara en tidsfråga innan detta skulle ske. Dessutom kan processen tvinga dotterbolaget att bli mer konkurrenskraftigt, och medföra att nya innovationer ser dagens ljus.

– Jag skulle gärna forska mer om den pådrivande effekt som relationerna har. När dotterbolaget samspelar i den lokala miljön kan det leda till en kontinuerlig uppgradering av kunskapsnivån, säger Christina Hallin.

För mer info: christina.hallin@fek.uu.se
———–

1386

DELA