Nytt begrepp lyfter fram innovationerna

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:

Affärsmöjligheter är centrala för innovation, entreprenörskap och entreprenöriell dynamik, men begreppet är alltför luddigt. Det anser Magnus Holmén, Mats Magnusson och Maureen McKelvey. De har publicerat artikeln What are Innovative Opportunities? i tidskriften Industry and Innovation (nr 1, vol 14, 2007). Författarna diskuterar och kritiserar tre befintliga begrepp: teknologiska, entreprenöriella respektive produktiva möjligheter. Sedan lanserar de ett nytt koncept – ”innovativa möjligheter”. De menar att begreppet fångar osäkerheten i innovationsprocesserna på ett bättre sätt. Innovativa möjligheter kan lära oss mer om hur och varför människor innoverar genom att identifiera, agera på, och realisera nya kombinationer av resurser och marknadsbehov.

För mer info: maureen.mckelvey@chalmers.se———–

1330

DELA