Nya smaker på export

Hanna
Andersson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2013:

Kulturskillnader kan bjuda på utmaningar när företagare vill börja exportera. Det behöver dock inte bli ett hinder. Ibland är det faktiskt utmaningarna som lockar. Och i vissa fall kan det till och med vara lättare att sälja utomlands, speciellt om konkurrensen på närliggande marknader är stor.

-När svenska företag ger sig ut på den globala marknaden måste marknadsföringen bygga på goda kunskaper om exportlandets kultur. Det menar Goudarz Azar i sin avhandling Managerial Perceptions of the Cultural Distance Basis for Internationalization Decisions by Firms: Implications for ’Low-Tech’ Industries, som lagts fram vid SLU. I den undersöker han exportutmaningar för svenska lågteknologiska företag, främst i livsmedelssektorn.

Nya marknader erbjuder internationella erfarenheter och möjligheter till expansion och produktdifferentiering, men även högre transaktionskostnader och större risker.

Många exportföretag behöver flytta med anställda när de expanderar utomlands, ofta till stora kostnader. Den medflyttande personalen förmedlar framförallt kunskap om företagets egen kultur, medan lokal personal har större chans att utvärdera marknaden. Azar menar att det är speciellt aktuellt inom mat- och dryckeskulturen. Att etablera en ny matkultur utomlands kräver kunskap om lokal smak och värderingar.

En strategisk personalrekrytering kan hjälpa företaget att lyckas. Ju större det kulturella avståndet är mellan exportlandet och värdlandet, desto mer värde skapar en person som rekryterats lokalt. Dennes expertkunskaper på lokalmarknaden kan bli en värdefull tillgång för företaget.

Goudarz Azar kommer också fram till att ledningens uppfattning om det kulturella avståndet påverkar valet av marknadsförings- och innovationsstrategier. Marknader som känns främmande uppfattas som utmanande och besvärliga, men också i många fall som lockande mål för nya satsningar.

Kontakta goudarz.azar@slu.se———

1747

DELA