NY FORSKNING | Så får vi en hållbar heminredningsbransch

Maria
Gustafsson
DELA
Foto: Unsplash/Phillip Goldsberry.

Trots att vi konsumerar heminredning som aldrig förr finns det få företag i branschen som jobbar med hållbara affärsmodeller. Varför är det så? Och vad går det att göra åt det?

Vill du förnya ditt hem med en begagnad soffa eller matgrupp vänder du dig förmodligen till Blocket eller Tradera. Eller så tar du dig fysiskt till en secondhandbutik. Trots att andrahandsmarknaden för möbler och heminredning växer har du inte jättemånga fler val om du vill hänga med i inredningstrender utan att bidra till miljöpåverkan. Branschen domineras av linjära affärsmodeller.

Mellan 2009 och 2019 ökade svenskarnas konsumtion av möbler och hushållsartiklar med 47 procent, enligt Naturskyddsföreningen. Det gör kategorin till den mest expansiva av alla konsumtionskategorier och står för stora negativa miljöeffekter. Förutom utsläpp från transporter går det åt stora mängder naturresurser vid produktion – metaller bryts ut marken, bomull odlas och skog avverkas.

Hinder för hållbara affärsmodeller

Uthyrning, reparation och renovering, återanvändning, upcycling. Det finns en mängd sätt att göra branschen mer hållbar. Så varför ser vi inte fler affärsmodeller som tar hänsyn till ekonomiska, ekologiska och sociala värden? I en ny avhandling från Lunds universitet har forskaren Heather Schoonover studerat hindren för hållbara affärsmodeller i heminredningsbranschen. Enligt henne finns det både finansiella och ekonomiska hinder, men också hinder kopplade till produktdesign, relationer, konsumenters användningsmönster och politik.

Strategier för att överkomma hindren

Avhandlingen bygger på intervjuer med uthyrningsföretag, dokumentanalys av företags marknadsföringsmaterial och en fallstudie av återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna. Företag kan minska eller komma över hindren helt och hållet genom att utforma affärsmodellen på ett specifikt sätt, involvera andra aktörer och associera nya erbjudanden med koncept som konsumenterna redan känner till. Man kan också satsa på att kommunicera alla fördelar med återbruk för att locka till sig kunder. Avhandlingen visar även att konsumenter inte har så stor önskan om att äga saker eller oroar sig för hygien i så stor utsträckning som man tidigare har trott.

Mer om avhandlingen
Avhandlingen heter Business Models for Sustainable Consumption: Identifying and Overcoming Barriers to Rental and Reuse of Home Furnishings och går att läsa som PDF.

706

DELA