NY AVHANDLING: Så blir matjättarna hållbara med gröna startups

Maria
Linde
DELA
Andra Riandita. Foto: Sanggi Raksagati.

Det blir allt vanligare att storföretag ingår samarbeten med gröna startups för att bli mer hållbara. Ny forskning riktar ljuset på alla fördelar – och ger nykomlingarna några råd på vägen.

Stora mängder ätbar men osäljbar frukt slängs varje dag ute i dagligvaruhandeln. Det gjorde företaget Rescued affär av. Av överbliven frukt – från bland annat samarbetspartnern Ica – tillverkar de juicer, smoothies och glass.

– Partnerskap mellan stora dagligvaruföretag och nystartade gröna företag är ett nytt och framväxande fenomen. Samarbetena är främst inriktade på hållbar produkt- och processinnovation, säger Andra Riandita, KTH.

I sin avhandling har hon tittat på hur europeiska hållbarhetssamarbeten inom dagligvaruhandeln ser ut. Den visar att nystartade företag har allt att vinna på att profilera sig som hållbara gentemot storföretagen. Något som tidigare forskning delvis motsatt sig.

– Man ska inte vara rädd för att lyfta fram hållbarhetsaspekten som en central del av affärsidén. Med sitt brinnande intresse för fruktsvinn och kunskaper i miljöfrågor lyckades Rescued övertyga Ica att samarbeta med dem. Och med en stor aktör i ryggen gav det många fördelar.

Väl i samma båt som Ica fick nystartade Rescued lättare banklån och förmånliga villkor. För att Rescued skulle ha chans växa på marknaden, betalade Ica dem tidigare än vad de betalade andra leverantörer varje månad. Avhandlingen visar att de stora dagligvaruhandlarna är villiga att stötta nystartade företag att komma igång och se till att de klarar sig.

– De stöttar i ett tidigt stadium, vilket möjliggör samarbeten med fler stora företag, säger Andra Riandita.

Win winsituation
Konkurrens är det som traditionellt har setts som motorn i företags hållbarhetsarbete. Att tävlan med andra aktörer driver utvecklingen framåt. Men Riandita menar att partnerskap mellan små företag och stora dagligvaruföretag kan vara minst lika betydelsefulla för hållbarhetsutvecklingen. Särskilt med tanke på att alla är vinnare på samarbetet.

– De små hjälper de stora att bli mer hållbara och de stora hjälper de små med att etablera sig och växa på en marknad. Det är samarbeten som driver hållbarhetsutvecklingen i samhället, säger Andra Riandita.

Tre tips till gröna startups som vill ingå samarbete med etablerade företag:
1) Sök svar på de utmaningar som företagen behöver hjälp med för att bli mer hållbara.
2) Visa på den tekniska kompetensen ni har för att nå ut till ett stort antal intressenter.
3) Låt miljöprofilen vara en central del i marknadsföringen.

Kontakta andra.riandita@indek.kth.se

Andra Rianditas avhandling Inter-firm relationships for sustainability. Incumbent firms and sustainability ventures finns att läsa som pdf.

Hon disputerar 25 september 2020 klockan 13.00 på KTH. Följ disputationen via länk.———–

585

DELA