Mer än ”heureka” bakom affärsidé

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000:

Myten lyder att entreprenören själv, vid ett heureka-tillfälle kommer på sin affärsidé. En ensam man eller kvinna i duschen med sina tankar, och ett framgångsrikt koncept är fött.
– Alla entreprenörer har en duschhistoria, men det är oftast inte hela sanningen, säger Alice de Koning.

Alice de Koning forskar i entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm. För sin doktorsavhandling, Conceptualising Opportunity Formation as a Socio-Cognitive Process, har hon genomfört djupintervjuer med entreprenörer i syfte att ta reda på hur det gick till när de formade sina affärsidéer. Oftast visade det sig vara mer invecklat än att de fick en lysande idé i duschen.

– Skapandet av en affärsidé är inte ögonblickligt, det sker genom en process. Idén formas och omformas över tid. Ibland kan det ta tre månader, ibland tre år, säger Alice de Koning.

En överlappning mellan formandet av själva idén och företagsstarten är vanlig. De flesta entreprenörer är mycket flexibla även efter att företaget har dragit igång. Att möta kundens efterfrågan är det viktigaste. En del företag förändras ända upp till fyra eller fem år efter starten. Ett exempel kan vara att man säljer en produkt som man egentligen inte har utvecklat ännu.

Den andra delen av myten, att entreprenören ensam utvecklar sin idé, är inte heller representativ. Istället sker det oftast i samspråk med omgivningen eller med hjälp av annan information utifrån, till exempel genom medierna.

– Det hjälper ofta att prata om idéer. ”Innan man har sagt det har man inte tänkt det”, sa en av de entreprenörer jag intervjuade. Sedan finns det förstås de som bara pratar också – två år senare pratar de fortfarande och inget har hänt.

Slående för framgångsrika entreprenörer är att de rör sig snabbt från tanke till handling. De är duktiga på att arbeta med människor och även duktiga på att använda sig av människor för att driva sin idé framåt.

– De flesta entreprenörer använder sig av experter för att komma åt information istället för att leta på Internet eller läsa böcker. Anledningen är att det tar längre tid om man ska göra det själv. De betalar gärna en expert för att kunna handla snabbare. Det är också vanligt att prata med släkt och vänner om sin idé, gärna en person som dessutom är expert på ett område som till exempel juridik.

Det är först nyligen som forskningen kring entreprenörskap överhuvudtaget har börjat intressera sig för det längre perspektivet. Innan var man mer intresserad av det enstaka tillfälle då man ansåg att idén kommit till. En annan sak som tidigare forskning inte tagit upp i så stor utsträckning är partnerskapet. Även om det är två individer som drivit fram en idé så hamnar fokus oftast bara på den ena.

– Jag har verkligen försökt få fram hela historien bakom en entreprenörs affärsidé i min undersökning. När de väl börjat prata kom ofta en lång berättelse om hur hela processen gått till. Jag fick många intressanta svar, säger Alice de Koning.———–

1112

DELA