Kvalitetsarbete kan föda innovation

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2015:

Klas Palm har lagt fram sin licentiatuppsats Understanding Innovation as an Approach to Increasing Customer Value in the Context of the Public Sector vid Mittuniversitetet. Han intresserar sig för hur kvalitetsarbete respektive innovationsarbete bedrivs i tjänsteproducerande organisationer inom offentlig sektor i Sverige. I uppsatsen ingår fallstudier av bland annat Lantmäteriet, Sida och utrikesdepartementet. Palms utgångspunkt är att både kvalitets- och innovationsarbete bidrar till kundens upplevda värde. Hans studier visar att de undersökta organisationerna fokuserar mer på att systematiskt mäta arbetsprocesser, än vad de satsar på att hitta nya, innovativa vägar. Det befintliga kvalitetsarbetet verkar utgöra ett hinder för att öka kundvärdet inom offentlig sektor, men här finns utrymme för förbättring. Kvalitetsrörelsens verktyg, exempelvis cykliskt lärande, kan utnyttjas för att öka innovationsförmågan, menar Klas Palm.

Kontakta klas.palm@miun.se———–

2367

DELA