Kunskap krävs för ökad förståelse

Magnus
Aronsson
DELA
Magnus Aronsson. Foto: Viktor Aronsson.

Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 3, 2020:

Coronapandemin fortsätter att påverka oss alla på olika sätt. När det gäller näringslivet har vissa branscher drabbats hårdare än andra och vi kan dagligen läsa om hur småföretagare förlorar sina livsverk. Aldrig tidigare har vi sett så många och snabba insatser från regeringens sida för att på olika sätt kompensera för effekterna av pandemin. Insatserna har fått såväl ris som ros, något jag inte kommer att analysera här.

En sak har jag dock funderat lite mer på, och det har även framkommit i diskussionen kring insatserna. Nämligen att det i vissa fall förefaller som om politiker och de som ska implementera besluten har bristande insikt och kunskap om vardagen för småföretagare.

Att det finns en grundläggande förståelse hos alla i samhället för den betydelse som entreprenörskap, innovation och småföretagande har för vårt välstånd är viktigt. Ökad förståelse kommer från kunskap och erfarenhet. Och en källa till ökad kunskap är forskning.

Därför har vi på Esbri, sedan starten 1997, arbetat enträget med att göra den forskning som produceras kring entreprenörskap, innovation och småföretagande mer lättillgänglig. I det arbetet har vi utvecklat en position som ingen annan har. Den bygger på att framförallt lyfta fram den forskning som görs på svenska lärosäten och sprida den över hela landet, och i viss mån även bevaka nordisk forskning och odla relationer med våra grannländer. Kunskapsspridningen sker på ett populärvetenskapligt sätt och vi gör det i första hand genom nyhetsartiklar och evenemang.

Vi ser oss som en brobyggare mellan forskarvärlden och världen utanför. Men att bygga en bro är till ingen nytta om det inte är någon trafik på den. Själv tycker jag att vi alltid har haft bra med trafik, men sedan i våras har vi ökat trafiken över bron genom att varje vecka rapportera om ännu mer forskning på sajten esbri.se. Missa inte alla artiklar som har publicerats där! Vi har också nått ut till fler genom att vår öppna föreläsningsserie Estrad har anpassats till coronatider och just nu är helt digital (läs mer om det på sidan 21).

Jag hoppas att du hittar något som intresserar dig i detta nummer där vi har artiklar om utmaningar för kulturföretagare, den kommande forskningspolitiska propositionen, policyutveckling kring flyktingars entreprenörskap, forskningsfinansiering och mycket mer. På sista sidan hittar du ”Åsikten”, skriven av Kenneth Howery som är USA:s ambassadör i Sverige (och även en framgångsrik entreprenör – som en av Paypals grundare). Trevlig läsning!———–

513

DELA