Kunder finner kreativa lösningar
- Publicerad: 5 mar 2004,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 5 mar 2004,
- 3:28 e m
Följande text ingick även i temat fnuttInnovationfnutt som publicerades i Entré nr 1, 2004:
Allt fler företag vill utgå från kundens behov och önskemål och involverar därför användarna i produktutvecklingen. Forskning visar att kunders idéer ofta är mer kreativa – om än svårare att realisera.
Det traditionella sättet att involvera kunder i produktutvecklingen är genom marknadsundersökningar. Men det har också blivit vanligt att involvera kunden i ett tidigare skede. Per Kristensson har i avhandlingen Creativity in Applied Enterprise – Bringing Impetus to Innovation, undersökt hur produktutveckling kan organiseras för att bättre motsvara marknadens behov.
– Hittills har det fungerat ganska bra med traditionella marknadsundersökningar. De flesta kan svara på vilka funktioner de vill att en framtida produkt ska ha. Men när det gäller högteknologiska produkter är det svårare. Det är här min avhandling tar vid, säger Per Kristensson, doktor i psykologi vid Karlstads universitet.
Undersökningen gick ut på att potentiella kunder fick låna varsin mobiltelefon i tolv dagar och fundera på om den kunde hjälpa dem att lösa olika vardagsproblem. Utomstående experter betygsatte sedan kreativiteten i kundernas idéer utifrån tre kriterier: originalitet, värdefullhet och realiserbarhet. Idéerna jämfördes också med idéer från professionella produktutvecklare utan att experterna fick veta vilka idéer som kom från vilken grupp.
Samtliga fyra expertgrupper bedömde att kundernas idéer var originellare och mer värdefulla än produktutvecklarnas. Däremot bedömdes de senares idéer vara mer realiserbara.
– Kreativitet handlar ofta om att kombinera flera olika kunskaper eller tankespår. Ju mer olika idéerna är, desto mer originellt blir resultatet. Kunderna hade fått en kort utbildning om mobiltelefonens möjligheter och kombinerade de kunskaperna med problem som uppstod i vardagsmiljön. Produktutvecklarna hade inte tillgång till vardagsmiljön på samma sätt. Därför blev kundernas idéer mer originella.
– Kunder kan faktiskt vara potentiella bidragsgivare för framtida innovationer. Jag tror mycket på den här typen av undersökningar när det gäller högteknologisk produktutveckling i framtiden.
En annan avhandling inom samma område är Peter Magnussons Customer-Oriented Product Development – Experiments Involving Users in Service Innovation. Han har gjort de empiriska undersökningarna tillsammans med Kristensson, men disputerat vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Jag ville studera vad som händer i innovationsprocessen när man plockar in användare i ett tidigt skede. Många företag gör det, men det är svårt att peka på vilka fördelar som verkligen finns, säger Magnusson.
Han har också frågat sig om det är någon mening att involvera användare i innovationsprocessen eftersom deras idéer är svåra att realisera. Man vill ju helst få fram idéer som uppfyller alla de tre bedömningskriterierna, det vill säga originalitet, värdefullhet och realiserbarhet. Men de riktigt originella idéerna kan ofta utvecklas eller förändras till något som är både användbart och producerbart, menar han.
– Originella idéer kan vara som oslipade diamanter. De är svåra att bedöma innan de har bearbetats. Det är först när en expert har slipat på dem som man ser deras verkliga värde. Idéer som verkar alltför radikala i dag, kan komma till nytta när tekniken hunnit ifatt. Idéerna kan även hjälpa till att driva på teknikutvecklingen. Problemet är att man oftast utvärderar idéerna i relation till vad som är möjligt i dag, och då gallrar man för mycket.
– Vi vet inte varför användare är mer innovativa än yrkesverksamma produktutvecklare. En hypotes är att ju mer man vet om de tekniska begränsningarna, desto mer låst blir man i sitt tänkande. En vanlig användare utan specialkunskaper är friare och därför också mer innovativ än en tekniskt bevandrad produktutvecklare, säger Peter Magnusson.
För mer info:
per.kristensson@kau.se
peter.magnusson@fenix.chalmers.se———–