Kombinatörerna är oslipade diamanter

Maria
Marathon Sjöberg
DELA
-

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2015:

En stor grupp av landets företagare är kombinatörer – entreprenörer som kombinerar företagandet med en anställning. Många av dem vill gärna bli företagare på heltid. Den här gruppen glöms bort i entreprenörsforskningen – och av näringslivskontoren, hävdar Carin Nordström vid Mittuniversitetet.

Carin Nordström har i sin doktorsavhandling studerat de entreprenörer som kombinerar företagande med en anställning, så kallade kombinatörer.

Carin Nordström har lagt fram sin avhandling The Passionate Combining Entrepreneurs vid Mittuniversitetet. Bild: Tina Stafrén.
– Eftersom det finns ganska lite forskning om den här gruppen har mitt huvudsyfte varit att identifiera dem. Vilka är de och varför startar de företag? Kommer de bli företagare på heltid eller inte?

Tre grupper utkristalliserades: 1) De som vill bli företagare på heltid, 2) de som har företaget som en del av sin livsstil och vill kombinera det med en anställning och 3) de som startar företag vid sidan av anställningen för att de måste av ekonomiska skäl.

– Mitt viktigaste forskningsbidrag är att jag har identifierat de tre kombinatörstyperna. I tidigare forskning finns inte den här diskussionen, utan där förutsätts att alla som startar företag är nyföretagare. Den myten vill jag slå hål på. Kombinatörerna är en undergrupp som inte syns i den allmänna statistiken. Eftersom de är så många borde man lyfta fram dem tydligare i den entreprenöriella kontexten, säger Carin Nordström.

Kombinatörerna utgör en stor del av företagarna i Sverige. Statistik från 2010 visar på 41–47 procent, beroende på hur man räknar. De fördelar sig jämnt mellan könen, och de startar sina företag ganska sent i livet. Medelåldern är 47 år.

– Kombinatörer startar ofta företag för att de brinner för en hobby eller en idé, inte för att de måste. Ju äldre de är när de startar, desto större är passionen att få göra det man vill, berättar Carin Nordström.

Hon har skickat ut enkäter till alla företagare som var verksamma inom de kreativa näringarna i Gävleborgs län respektive Jämtlands län. Många olika branscher ingick, till exempel data- och tv-spel, marknadsföring, journalistik, turism, mat, konst, film och musik.

Enligt Nordströms avhandling vill 60 procent av kombinatörerna bli egenföretagare på heltid. 35 procent vill fortsätta som kombinatörer och 5 procent skulle helst bara vilja vara anställda om det var ekonomiskt möjligt.

– Det är spännande att så många vill bli egenföretagare på heltid. Inom entreprenörskapsforskningen studerar man nyföretagarna och säger att de är i nystartsfasen under bara ett par år. Men de som kombinerar försvinner i det här forskningsmaterialet. Min forskning visar att man kombinerar väldigt länge, ofta 8–10 år eller längre, innan man vågar ta klivet och bli företagare på heltid.

Enkätstudierna följdes sedan upp med fokusgruppsintervjuer. Där framkom att kombinatörerna generellt kände sig väldigt ensamma och inte heller kände till varandra.

– Det var väldigt fruktbara diskussioner. Jag visade resultat från enkäten och sedan fick de diskutera utifrån det.

– Under alla intervjuer byttes visitkort och ganska många fick uppdrag på stående fot! Jag hade bokat in 1,5 timme för varje intervju men vi satt i 2–3 timmar och diskuterade. De ville inte gå hem, de hade ett jättestort behov av att träffa likasinnade. Det var guld värt för dem att få dela vedermödor, prata om hur de löst problem och sporra varandra.

Något som också blev tydligt i arbetet med fokusgrupperna var det svaga intresset från de olika kommunernas näringslivskontor. Alla kommuner i de två länen bjöds in till fokusgruppsintervjuerna i syfte att träffa kombinatörerna och lära sig mer om deras situation. Bara två kommuner tackade ja.

– En person som har varit kombinatör sammanfattar det så här: ”Näringslivskontoret surrar på i sin egen lilla bubbla och lyser med sin frånvaro när det gäller kombinatörer”.

Han tyckte att kombinatörer inte får något stöd, men menade att de är en värdefull resurs att satsa på, berättar Carin Nordström. Hon håller med, och hennes budskap till politiker, policymakare och näringslivskontor runt om i landet är solklart:

– Bli medvetna om att det finns olika typer av företagare i Sverige och att nästan hälften är kombinatörer. 60 procent av kombinatörerna vill verkligen bli egenföretagare på heltid. Stötta dem att våga ta steget – och sätt in stödet tidigt. Ju längre tiden går, desto större risk att de inte tar det steget.

– Det här är en kanongrej för regeringen som vill satsa på att företag startas. Kombinatörerna är oslipade diamanter som skulle kunna bidra stort till samhällsutvecklingen, säger Carin Nordström.

Kontakta cnr@du.se———

3684

DELA