Känslorna styr i veterinärbranschen

Hanna
Andersson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2013:

Att starta eget som veterinär är inget svårt val. Branschen är rörlig och det är relativt billigt att komma igång. Men det finns speciella utmaningar som egenföretagarna ställs inför, särskilt när det gäller balansgången mellan etik och lönsamhet.

-Veterinärbranschen är en bransch i förändring. Från att ha varit helt dominerad av män är nu majoriteten av studenterna vid den svenska veterinärutbildningen kvinnor. Detta trots att det bara är 100 år sedan den första kvinnan antogs. Trenden är liknande i övriga Europa.

Dessutom är branschen mer lönsam än någonsin. Sällskapsdjuren blir allt fler och ses ofta som jämbördiga familjemedlemmar. Vården av smådjur uppskattas växa med 15 procent årligen och branschen attraherar i dag riskkapitalbolag.

Jenny Appelkvist vid Linköpings universitet har, i sin licentiatuppsats Det självklara företagandet? Kvinnors företagande i veterinärprofessionen, granskat villkoren i en sektor som inte har studerats så mycket tidigare. Studien omfattar tio veterinärer, tillika egenföretagande kvinnor, och handlar om genus, entreprenörskap och profession.

Relationen mellan olika veterinärer är en balansgång. Är de kollegor eller konkurrenter om samma kunder? Relationen mellan veterinär och kund kan också vara komplicerad. Den bygger på förtroende, men ska man rekommendera en dyr operation som inte leder till varaktig förbättring?

Appelkvist kallar det för ”känslornas ekonomi”. När patienterna i ökande grad är sällskapsdjur, snarare än nyttodjur, kan känslomässiga skäl väga tyngre än medicinska bedömningar.

Kontakta jenny.appelkvist@liu.se———

2785

DELA