”Jag älskar att skriva, därför blev jag forskare”

Maria
Linde
DELA
Candida Brush. Foto: Magnus Aronsson.

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 1, 2017:

Candida Brush, professor som missionerar för passionen:

Hon föreläser världen över om kvinnors entreprenörskap, stora medier som the Wall Street Journal uppmärksammar hennes forskning och hela hennes familj är delaktig i ett kokosoljeföretag i Dominikanska republiken. Professor Candida Brush besökte Sverige i december för att prata på Estrad om hur vi blir mer entreprenöriella.

Candida Brush är en av pionjärerna inom forskningsområdet kvinnors företagande. Hon är professor på Babson College – av många ansett som USA:s bästa college inom entreprenörskapsutbildning. Innan forskarkarriären hann hon med att vara entreprenör i flygbranschen och driva ett markexploateringsföretag tillsammans med sin man.

Några planer på att fokusera på kvinnors entreprenörskap fanns inte trots att hon var en av de första som gav sig i kast med ämnet på 1980-talet, redan innan hon disputerade.

– Nej, inte alls. Jag doktorerade sent i livet och skrev min avhandling inom ämnet internationellt entreprenörskap. Kvinnors entreprenörskap var inte så viktigt hade jag fått höra, säger Candida Brush.

Vi sitter i en tvåsitssoffa i källaren till Playhouse Teater. Om drygt en timme ska Brush hålla en Estradföreläsning uppe på teaterscenen. Temat är ”Så blir du mer entreprenöriell”. Och det är långt ifrån hennes första kontakt med Esbrivärlden.

– Det var ju faktiskt tack vare Esbri som vi kunde starta Dianaprojektet, ni var med och initierade det.

The Diana Project, ett forskningsprojekt om kvinnors företagande, kom till 1999. Det grundades av de fem amerikanska forskarna Candida Brush, Nancy Carter, Elizabeth Gatewood, Patricia Greene och Myra Hart. I dag består nätverket av 600 personer från över 40 länder och har bytt namn till Diana International. De träffas regelbundet på egenarrangerade konferenser och ger ut böcker på temat.

Det är för Dianaforskningen som Brush är mest känd i Sverige. 2007 fick hon, tillsammans med sina Dianakollegor, motta det prestigefyllda priset Global Award for Entrepreneurship Research.

– Vår forskning visar att kvinnor som är entreprenörer har erfarenhet, de är kvalificerade, de vill få sina företag att växa, de har pengar – och de vill ha mer pengar. När du investerar i företag som drivs av kvinnor har du samma chans att få tillbaka dina pengar som när du investerar i företag som drivs av män, berättar Brush engagerat.

1996–1997 kom riskkapitalboomen till USA och många mindre företag kunde växa snabbt. Men trots hög tillväxt fick entreprenörskvinnorna bara en liten del av riskkapitalet.

– Färre än fyra procent av företagen som fick riskkapital hade en kvinna i teamet, och vi ville förstå varför. Det var så Dianaprojektet föddes.

I dag har 15 procent av företagen som får riskkapital en kvinna i teamet. Ett litet steg framåt. Mörkare ser det ut hos dem som sitter på pengarna. Antalet delägare i venture capital-bolagen som är kvinnor har sjunkit i USA. Från 10 procent 1999, till 8 procent 2014.

– 92 procent av alla beslutsfattare i riskkapitalbolagen är alltså män. 92 procent! Det här är viktigt, eftersom människor är benägna att investera i människor som liknar dem själva.

– Vår forskning visar att om ett riskkapitalbolag har en kvinnlig delägare, är det 40 procent större chans att det investerar i ett företag med en kvinna i teamet.

När Dianaprojektet satte igång 1999 fanns det myter om att kvinnor inte var kvalificerade att driva företag, att de inte ville ha pengar och att de var ointresserade av tillväxt. Logiskt nog skapade det ett tänk kring att det var kvinnornas eget ansvar att se till att de fick tillgång till riskkapital.

– I vårt tidiga forskningsarbete pratade vi om vad kvinnorna behövde göra för att nå fram till pengarna. Men ansvaret ligger inte på kvinnorna. Det är rakt igenom den mansdominerade industrins fel att kvinnor inte får tillgång till kapitalet.

En jämnare fördelning av kvinnor och män i riskkapitalbolagen skulle innebära att fler kvinnor fick tillgång till kapital. Dessutom skapar jämställdhet en naturlig win-win-situation för både entreprenörer och investerare, eftersom utbudet av företag att investera i ökar om riskkapitalbolagen vänder sig även till företag med kvinnor i teamet.

Med andra ord: investerarna kan göra ännu bättre affärer om de blir mer jämställda.

– De flesta riskkapitalbolag har inte förstått det – och det är likadant i hela världen. De som har kvinnliga delägare är de större och äldre bolagen, medan de mindre och nyare består av endast män. Det är en utmaning, konstaterar Candida Brush.

– Många kvinnor som söker kapital berättar att de alltid först kollar på riskkapitalbolagens ägaruppsättning. Om det inte finns någon kvinnlig delägare, kontaktar de inte ens företaget.

Förutom sin professorstjänst har Brush styrelseuppdrag i flera startups. Hon reser världen över och föreläser om entreprenörskap och är en välkänd profil i amerikansk populärpress, som The Wall Street Journal, Business Week online och Forbes. Utöver det är hon affärsängel som investerar både kunskap och privata pengar i företag.

– Kvinnor vänder sig till affärsänglar för att hitta kapital, eftersom de har svårt att få pengar från riskkapitalbolagen.

Naturligt nog är det färre företag som får finansiering via venture capital-bolag än kapital från affärsänglar. 2015 var det i USA runt 3 300 företag som fick venture capital och 73 000 företag som fick ängelpengar.

– 30 procent av pengarna från affärsänglar går till företag där vd är en kvinna. Kvinnor får samma chans att presentera sina företag för änglarna som män får. Det är bra, säger Candida Brush med eftertryck.

Med Brushs långa forsknings- och undervisningserfarenhet inom entreprenörskap, och rollen som affärsängel och rådgivare, är det oundvikligt att inte fråga om hennes bästa tips för att lyckas med en startup.

– Du ska i alla fall inte starta en ny restaurang. Du måste lösa ett betydligt större problem. Och gör det inte själv, du behöver ett team att jobba med. Hitta något som du känner passion inför, för chanserna att du ska lyckas är större om konceptet är meningsfullt för dig.

Passion och meningsfullhet återkommer Brush till, under intervjun och föreläsningen.

First step is to discover – what is your why? Det du sysslar med måste kännas meningsfullt. Jag älskar att skriva, därför valde jag att bli forskare. Jag har skrivit 160 artiklar och 10 böcker. Jag älskar också att laga mat utan recept och att spela golf – ner i vattnet, upp i gräset och ner i vattnet igen. Kreativa processer om något!

Hon växte upp i södra Kalifornien med en pappa som var företagare. Hennes mamma var förskollärare och entreprenör ut i fingerspetsarna. Mamman samlade in pengar och startade olika organisationer. Hon hoppades på att dottern Candida också skulle bli förskollärare. Men det blev en äldre målgrupp som hon i dag undervisar.

Brush berättar om en tidigare Babsonstudent från Dominikanska republiken, Danni. Efter studierna hos henne jobbade han som högavlönad chef i finansvärlden. Utifrån sett hade han allt man kan önska sig, men lämnade positionen en dag eftersom han inte längre kände sig engagerad i sitt jobb. I stället startade han ett företag som producerar kokosolja i Dominikanska republiken.

– Fem år senare är han den största producenten av kokosolja i Amerika. Oljan är rättvisemärkt, ekologisk, och 85 procent av de anställda är ensamstående mammor. Danni blev framgångsrik med något som var meningsfullt för honom. All forskning visar att passion är viktigt för att lyckas med sin idé.

Hela familjen Brush är involverad i Dannis företag Solo Coco.

– Min ena dotter gör sociala medie-strategin, den andra sköter försäljningen i södra Kalifornien, min man jobbar med distribution och själv har jag en rådgivande roll. Det är bara vår tredje dotter som inte är involverad. Än…

Det finns många böcker om affärsplaner och finansiering. Litteratur som talar om för entreprenörer vad de bör göra för att lyckas. Men hur gör man då? Hur tänker man annorlunda – som en entreprenör? 2014 gav Candida Brush, Heidi Neck och Patricia Greene ut boken Teaching Entrepreneurship – A Practice-Based Approach, där man som lärare i ämnet kan lära sig pedagogik för entreprenörskap. Den är en mix av drama, kreativitetslitteratur och medicinsk sociologi som appliceras i entreprenörskapets värld.

– Du lär studenterna bland annat värdet av att fantisera, improvisera, vara kreativa, experimentera och reflektera, förklarar Brush.

Klockan är strax 10 och det är dags för Candida Brush att förbereda sig inför föreläsningen på teaterscenen. Den kommer att bygga på hennes och kollegornas egenutvecklade pedagogik och till stor del handla om att hitta sitt why – och göra något kul.

Kontakta cbrush@babson.edu

Mer av Candida

Women’s Entrepreneurship in Global and Local Contexts. Edward Elgar, 2016 (redaktör tillsammans med Cristina Díaz-García, Elizabeth Gatewood och Friederike Welter).

Diana Report. Women Entrepreneurs 2014: Bridging the Gender Gap in Venture Capital. Executive Summary. Babson College, 2014 (tillsammans med Patricia Greene, Lakshmi Balachandra och Amy Davis).

Teaching Entrepreneurship – A Practice-Based Approach. Edward Elgar, 2014 (tillsammans med Heidi Neck och Patricia Greene).

Research on Women Entrepreneurs: Challenges to (and from) the Broader Entrepreneurship Literature? The Academy of Management Annals, nr 1, vol 7, 2013 (tillsammans med Jennifer Jennings).

Research on Women Business Owners: Past Trends, a New Perspective and Future Directions. Entrepreneurship Theory & Practice, nr 4, vol 16, 1992.

Mer om Candida

Bakgrund: Tidigare entreprenör i flygbranschen och grundare till ett företag inom markexploatering. Hon disputerade 1992 vid Boston University och var bland de första i USA att forska på kvinnors entreprenörskap i början av 1980-talet. I dag är hon professor vid Babson College och innehar Franklin W Olin Chair i entreprenörskap. Hon är hedersdoktor vid Jönköping University och gästforskare vid Bodö Graduate School of Business, Norge.
Fritid: Spelar golf och lagar mat, helst utan recept.
Aktuell: Föreläste på Estrad 2 december 2016 under rubriken ”Being Entrepreneurial: Practices to develop your entrepreneurial mindset”. Föreläsningen finns att se på www.esbri.se/webb-tv

2635

DELA