Inget enhetligt kvinnoföretagande

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2002:

Att tala om en enhetlig fnuttkvinnlig företagarkulturfnutt är svårt. Företagandet som bedrivs av kvinnor är mycket differentierat och speglar dessutom klasskillnader. Om detta skriver Pia Götebo Johannesson i boken Våga vara egen – om kvinnligt företagande. Utifrån ett etnologiskt perspektiv undersöker Götebo Johannesson kvinnors erfarenheter av att vara småföretagare. Företagarnas uppväxtvillkor och motiv för att starta eget beskrivs, och aspekter som nätverk, marknadsföring och administrativa villkor diskuteras. Bilden av den kvinnliga företagaren påverkas av den massmediala framställningen av fnuttsuperkvinnanfnutt eller fnuttden präktiga modernfnutt, men också av företagarna själva, vars attityder återspeglar ett mansdominerat samhälle.

För mer info: pia.gotebo-johannesson@adm.gu.se ———–

1060

DELA