Framtidens universitet är entreprenöriellt

Åse
Karlén
DELA

En kortare version av denna artikel publicerades i Entré nr 1, 2003:

Bör universiteten luta sig tillbaka och vänta på att forskningen och utbildningen ska bära frukt i form av nya företag, eller ska de vara mer aktiva i skapandet av företag? Frågan ställdes av professor Henry Etzkowitz under en föreläsning i januari 2003 och det var ingen tvekan om vilket hans svar var. Han vill se fler entreprenöriella universitet som arbetar nära staten och näringslivet.

I den pågående debatten om universitetens roll finns i huvudsak två uppfattningar. Enligt den ena bör universiteten ägna sig uteslutande åt forskning och utbildning och hålla sig så oberoende av kommersiella värden som möjligt. Enligt den motsatta uppfattningen är det universitetens skyldighet att ta hand om de idéer som spirar ur skattebetalarnas pengar. Med dessa ord introducerade professor Per-Olof Berg, Stockholm School of Entrepreneurship (SSES), professor Henry Etzkowitz, State University of New York, som länge intresserat sig för frågan om universitetets roll.

– Problemet är att det ofta finns ett gap mellan den kunskap som universiteten skapar och den kunskap de faktiskt använder, sa Etzkowitz.

Den andra revolutionen

Han menar att universiteten i dag kan sägas uppleva en andra revolution. Den första revolutionen inträffade under förra sekelskiftet, när 1800-tal blev till 1900-tal. Då handlade debatten om huruvida universiteten verkligen skulle syssla med forskning vid sidan av undervisningen. I dag ser vi det som självklart att våra universitet och högskolor bedriver forskning och utbildning. Att de även ska vara engagerade i den ekonomiska och sociala utvecklingen råder det alltså delade meningar om, men de revolutionära tankarna får allt starkare fäste. Särskilt i USA, där Massachusetts Institute of Technology (MIT) och Stanford University är förebilderna.

– I Triple Helix-modellen ingår universitetet, näringslivet och staten. I USA ser vi hur dessa sfärer närmar sig varandra och antar varandras roller. De är inte längre separata, utan överlappar varandra. Det startas företag på universiteten och staten har en mer aktiv roll som riskkapitalist.

– Universiteten spelar också en allt viktigare roll för den regionala utvecklingen. De arbetar närmare andra lokala aktörer.

Idéer i alla riktningar

I Henry Etzkowitz bild av det framtida, entreprenöriella universitetet finns ett informationsflöde i alla riktningar. Han menar att idéer till forskning kan komma från industrin, likaväl som att forskningsresultat kan omvandlas till lönsamma affärsverksamheter. Men detta är inget nytt.

– Under andra världskriget trodde forskarna som utvecklade radarn och atombomben att de skulle kunna sätta teoribildningen åt sidan. Men nya teoretiska idéer utvecklades parallellt ? det gick inte att separera teori och praktik.

Etzkowitz forskning kring det entreprenöriella universitetet har bland annat fört honom till Brasilien och Rio de Janeiro. Där sker en ny typ av undervisning i starthusen.

– För att få ut sin examen måste företagen som utvecklas inom ramen för inkubatorverksamheten även nå en viss kunskapsnivå. Organisation och produktutveckling är två av ämnena på schemat. På så vis uppfylls både den första och den tredje uppgiften.

Förändrad forskning och undervisning

Att starthusen integreras med de akademiska instituten är, enligt Henry Etzkowitz, en av finesserna med framtidens universitet. På forskningssidan ser han fram emot hybridcentrum där akademin, industrin och staten forskar sida vid sida. När det gäller undervisningen tror Etzkowitz att vi i framtiden får se fler fnuttvirtuella klasserfnutt med geografiskt spridda deltagare. Slutligen manar han till regional utvärdering.

– Snarare än att betrakta regioner som väl fungerande system bör man fundera över vilka hål som finns. Det är mycket mer fruktbart! När regioner analyseras hittar man både outnyttjade styrkor och gap som behöver fyllas, sa Henry Etzkowitz.

För mer info: henryetzkowitz@earthlink.net.———

2493

DELA