Forskningsstöd: Hållbar omställning skapar motstånd

Maria
Gustafsson
DELA
Mikael Eriksson. Foto: Johanna Norberg, Uppsala universitet.

När företag byter spår till en mer hållbar produktion kan man räkna med internt motstånd. Men hur ser motståndet ut egentligen och hur påverkas relationerna till övriga aktörer? Det ska Mikael Eriksson ta reda på med hjälp av 2,2 miljoner kronor från Handelsbankens forskningsstiftelser.

Grattis, vad ska ni göra för pengarna?
– Vi ska undersöka hur företag ställer om sina affärsmodeller för att bli mer miljövänliga och bidra till en cirkulär ekonomi. Det gör vi genom en djupstudie av ett industriellt svenskt företag med 30 000-50 000 anställda. Vi vill ta reda på vad som händer inom företag och mellan företag vid en sådan omställning.

– Utgångspunkten för företagen är att man trots den stora förändringen ska fortsätta att göra affärer och gå med vinst. Med den nya affärsidén kommer man dels att behöva nya råvaror och en ny typ av energi, kanske batteri. Stora företag har många gamla relationer, men den nya affärsmodellen kräver samverkan med helt andra aktörer. Som batterileverantörer tillexempel. Så, hur uppfinner man tillsammans för att omställningen ska fungera smidigt? Det vill vi studera.

– Sen handlar det även om förändringar inom företaget. Efter 50 år med en fungerande affärsmodell ska man byta till en som bygger på helt andra principer och kräver andra kärnkompetenser. Det kan förstås skapa motstånd på individ-, grupp- och enhetsnivå och är något vi också ska studera över tid.

Vad hoppas du att ni kommer fram till?
– Till olika aspekter för att identifiera problem och hitta lösningar för hur man ställer om. Det är intressant för företag, för att kunna var konkurrenskraftiga. Men också för samhället. Alla vill vi att utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle ska gå bra.

Kontakta mikael.eriksson@fek.uu.se

Projektet heter ”Innovating New Sustainable Business Models Through Collective Environmental Entrepreneurship” och leds av Mikael Eriksson, Uppsala universitet, tillsammans med Patrick Regnér, Handelshögskolan i Stockholm. Det sätter igång hösten 2021 och pågår i tre år.———–

1200

DELA