Forskningspark ger ökad status

-
-
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 1999:

Det är framför allt ökade imagefördelar som betyder mest när unga teknikbaserade företag väljer att lokalisera sig i en forskningspark. Det visar Richard Ferguson i sin avhandling What”s in a location? Science Parks and Support of New Technology-based firms.

Syftet har varit att studera vilken betydelse lokaliseringen i forskningsparker/teknikbyar har för unga teknikbaserade företags utveckling. Vilka fördelar och nackdelar finns? Ger lokaliseringen en tätare kontakt mellan forskarna och skapas det lättare nätverk mellan företagen?

I undersökningen ingår tre svenska forskningsparker: Mjärdevi i Linköping, Uppsala Science Park och Aurorum i Luleå. Sammanlagt har 94 företag fått svara. Företagen finns både i och utanför teknikbyarna.

Fergusons slutsats är att det ger företagen imagefördelar att vara lokaliserade i en forskningspark.

– Särskilt betydelsefullt är det för nya företag med ny teknik som inte har så mycket att grunda sitt rykte på. När de ska sälja sina produkter ger det en ökad legitimitet att finnas i en forskningspark.

Däremot har han inte funnit något stöd för den tes som forskningsparkerna själva brukar ange som argument varför företagen ska flytta dit – att det särskilt gynnar byggandet av nätverk.

– Jag hittar inget stöd för det. Nätverken i exempelvis ett företagshotell som ligger strax bredvid forskningsparken kan vara precis lika väl utvecklade, säger Richard Ferguson.

Han har inte heller hittat några bevis för att forskarkontakterna är tätare mellan företag som är etablerade i forskningsparkerna än bland de företag som ligger utanför. De företag som valt att etablera sig i forskningsparker uppger att deras förväntningar uppfyllts. Den nackdel som finns med forskningsparker är att lokalerna inte går att växa i. De företag som behövt större lokaler har alltså behövt flytta, även om de varit nöjda med lokaliseringen i sig.

Fyra års studier av forskningsparker har inte fått honom att tröttna;

– Jag skulle vilja undersöka vilka företag som rar en bra imageeffekt – om det är dem med en helt ny produkt, till exempel. Regionala skillnader är också intressant eftersom jag inte hade möjlighet att ta upp det i den här studien, säger Richard Ferguson som är verksam vid Institutionen för ekonomi vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.———–

1289

DELA