Förändring kan skapa innovationskraft

Jonas
Gustafsson
DELA

En kortare version av denna artikel publicerades i Entré nr 4, 2004:

Den tredje industriella revolutionen har fört med sig ny teknologi, ett internationaliserat näringsliv och förändrade organisationsstrukturer. Det har lett till stora omställningar i näringslivet. Både företag och anställda förväntas vara alltmer kreativa och innovativa.

I avhandlingen Produktion och arbete i den tredje industriella revolutionen. Tarkett i Ronneby 1970-2000*, har Staffan Stranne, Blekinge tekniska högskola i Karlskrona, undersökt hur golvföretaget Tarkett har påverkats av den senaste tidens omvärldsförändringar. För att få svar på sina frågor har han bland annat gjort intervjuer på olika nivåer i företaget.

– Min utgångspunkt har varit ett brett samhälleligt perspektiv, men jag har fokuserat på hur ägande, IT-användande och organisationsstruktur har förändrats på Tarkett, säger Staffan Stranne, filosofie doktor i historia.

Från familjeföretag till koncern

Tarkett har gått från att vara ett helägt familjeföretag till att bli en produktionsenhet i en global koncern. Nu är såväl ägandet som företagets marknad helt internationaliserat. Det har inneburit många förändringar för företaget och de anställda.

– Tidigare låg fokus på yttre konkurrenter till företaget, nu har man även en inre konkurrens. Det finns ett ständigt närvarande hot om att produktionen kan flyttas till en annan enhet inom koncernen. Det sätter press på produktivitet och kvalitet.

Förändringarna är både positiva och negativa för den enskilde och företaget inom koncernen. Det har skett ett skifte till en mer målstyrd organisation med mindre detaljstyrning och mer individuellt ansvar. Men i och med ny teknik har också ledningen nya sätt att utvärdera produktionen. Stranne uttrycker det som att personalen har fått ansvar utan kontroll.

– Samtidigt har sammanhållningen inom företaget stärkts. Arbetet i grupper och arbetsrotationen i den nya plattare organisationen har verkligen slagit igenom, och de flesta verkar överens om att det är till det positiva. Det syns också i företagets resultat. Ingen vill se en återgång till taylorismen.

Bonus för innovation

Även produktionsprocessen har revolutionerats i och med informationstekniken. Företaget har blivit flexiblare. En nackdel för de anställda är att arbetsintensiteten har ökat. Förändringarna ställer nya krav på att företaget och de anställda ska vara kreativa och innovativa.

Tarkett har också lyckats bli mer innovativt, även på individnivå. Företaget satsade i och med organisationsförändringarna på personalens kompetensutveckling och började tillämpa individuell lönesättning och bonussystem. Ett av målen är att de anställda ska vara mer kreativa.

– Det har gått ut stora belöningar till enskilda som har medverkat i innovationsprocessen. Det är ett led i målstyrningen att vara mer konkurrenskraftiga genom att effektivisera och satsa på innovation. Det ingår också i överenskommelsen med facket att de anställdas kreativitet ska tas tillvara.

– Det verkar fungera för både företaget och de flesta anställda att arbeta mer innovativt. Men viljan att förändra och vara innovativ kan givetvis skilja sig mellan de anställda. De som har varit anställda längre är i vissa fall något mindre förändringsbenägna, inte bara på fabriksgolvet utan även bland cheferna, säger Staffan Stranne.

För mer info: staffan.stranne@bth.se

* Avhandlingen har lagts fram vid Växjö universitet———–

1441

DELA