Fem tips för att lyckas med öppen innovation i kristider

Maria
Linde
DELA
Linus Dahlander och Martin Wallin. Foto: Maria Linde.

Öppen innovation kan hjälpa till att lösa problem i kristider – och bana väg för framtida samarbeten. Här är fem tips på hur ditt företag kan lyckas med metoden!

– Vi har sett en stark utveckling i hur företag jobbar med öppen innovation och samarbete under coronakrisen. I dag är inte det viktiga att ha en intern forskning- och utvecklingsavdelning, utan att få idéer utifrån.

Det sa Linus Dahlander, professor vid ESMT Berlin, på Estrad:webbinarium 24 juni 2020. Han talade tillsammans med Martin Wallin, professor på Chalmers, på temat ”Coronakrisen – ett uppsving för öppen innovation?”

De menar att nu är rätt tid för öppen innovation och ger exempel på företag som börjat arbeta på ett helt annat sätt än tidigare – där värdeskapande går före möjligheten att göra snabba vinster. I Sverige samarbetar till exempel Scania och Karolinska universitetssjukhuset för att säkerställa leverans av skyddsutrustning till sjukvårdspersonal.

– Experter inom logistik och inköp på Scania hjälper Karolinska med att hitta och leverera den utrustning de behöver. Och tyska Siemens har öppnat upp sitt nätverk för alla som behöver medicinteknisk design, berättade Martin Wallin.

Öppen innovation kan leda till nya produkter eller tjänster, nya marknader och partners – och förstås samarbeten som fungerar över längre tid. För att lyckas tipsar Wallin och Dahlander om fem saker att tänka på i kris:

1. Glöm immateriella tillgångar för ett tag: Många teknikbaserade företag är oroliga för att kunskap ska läcka ut. Men det är viktigare att fokusera på att skapa värde än att skapa vinst.
2. Nyttja motivationen hos din samarbetsparter: Ta reda på vad som driver och motiverar din partner och ta det på allvar. I kristider kan samarbete gå lätt, men efter ett tag kan motivationen visa sig vara olika – vilket kan bli problematiskt.
3. Våga omfamna nya parters: Relationer behöver tid, men lägg potentiella risker med nya partners åt sidan och våga chansa mer. Låt det vara okej med misstag i kristider.
4. Se över innovationsstrukturen: Under coronakrisen har universitet världen över ställt om till digital undervisning. Stöttande ledningar har tagit bort en del administration för att få omställningen att fungera.
5. Fundera på framtiden: Organisationer kommer inte att se likadana ut efter som innan krisen. Därför – fundera redan nu på hur organisationen ska se ut framöver.

– Lägg inte tid på att planera för hur ni ska återgå till det gamla normala. Planera för det nya normala, sa Linus Dahlander.

Kontakta
linus.dahlander@esmt.org
martin.wallin@chalmers.se

Läs mer om deras senaste forskning i en nyligen publicerad artikel i Harvard Business Review.

Se Estradföreläsningen som webb-tv.———–

1583

DELA