Familjens stöd viktigt för företagare

Hanna
Andersson
DELA
I avhandlingen New venture creation in different environments: Towards a multi-layered institutional approach to entrepreneurship undersöker Ewald Kibler hur sociala normer påverkar företagandet. Han pekar även på hur policymakare kan höja entreprenörskapets status lokalt. - Det finns stor potential för påverkan under sociala tillställningar, som till exempel kultur- och sportevenemang. De stimulerar social interaktion, och kan därför bidra till en gynnsam miljö för entreprenörskap, menar Kibler. Foto: Åbo universitet.

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2013:

Sociala normer och regler påverkar våra beslut, kanske mer än vi tror. Men under vilka normer och regler frodas entreprenörskapet? Det har Ewald Kibler, Åbo universitet, intresserat sig för.
– När vi blir uppmuntrade av vår omgivning får vi självförtroende, och det blir lättare att gå vidare med sina idéer, säger han.

– Ju mer högaktat entreprenörskap är, desto större chans att individen känner för att starta företag. Den sociala miljön, med familjen och vännerna i centrum, spelar en viktig roll för entreprenörens motivation. De styr hur lätt det är att skaffa resurser och hur mycket stöd entreprenören kan förvänta sig.

Familj och vänner påverkar helt enkelt entreprenörens val. Deras fördomar kan bli avgörande.

– Vi måste ändra på förväntningarna som säger att entreprenörer är supermän i trettioårsåldern. Det exkluderar många, bland annat den äldre generationen, från att bli företagare.

Men det är inte bara de allra närmaste som påverkar om man väljer att starta företag eller inte. Även den regionala närmiljön är viktig. Rika områden, med större finansiella resurser och mer riskkapital, skapar en bild av en regional miljö som kan ge ekonomiskt stöd till entreprenören. Det framgår av Kiblers forskning, som baseras på enkätdata och regional statistik från 53 finländska kommuner.

– Hög social acceptans av entreprenörskap i en region gör det troligare att en individ känner sig kapabel att driva ett framgångsrikt företag, och uppfattar detta som en lovande karriärmöjlighet. Dessutom har jag funnit att individens entreprenöriella attityd påverkas positivt i välmående regioner där hushållen har högre inkomst än genomsnittet. Det i sin tur gör det troligare att man bestämmer sig för att bli entreprenör.

Däremot försvagas individens tro på att det går att starta ett framgångsrikt företag i ett samhälle med hög befolkningstäthet.

– En orsak är att tätorter består av mer konkurrenskraftiga marknader med mindre utrymme för innovationsbaserad differentiering. Jämfört med hur det ser ut på landsbygden exempelvis.

– I regioner med högre andel anställda i offentlig sektor och i tillverkningssektorn upplever individen mindre socialt stöd från familj och vänner. Det beror på att många inom dessa sektorer generellt sett har en lägre social och moralisk acceptans för entreprenörskap. Det här är bara några empiriska exempel som illustrerar hur den regionala miljön direkt och indirekt påverkar individens motivation till nyföretagande.

Kiblers forskning illustrerar alltså att individens lust att starta eget växer i proportion till hur personen uppfattar att samhället värderar entreprenörskap i sig.

– När entreprenörskapet accepteras socialt ökar individens intention att starta eget. Speciellt under förberedelserna inför, och i ett tidigt stadium av, en företagsstart. Med andra ord kan den sociala kontexten antingen ge stöd eller tydligt hindra individen från att starta företag, konstaterar Kibler.

Han hoppas att hans resultat kan hjälpa potentiella entreprenörer till en bättre förståelse för sin miljö och hur den påverkar dem.

Kibler menar också att hans forskning kan göra det lättare för politiker och policymakare att hjälpa nya företagare genom ett bättre riktat stöd, tidigt i processen. Ny forskning visar att beslut tagna på ett tidigt stadium är viktiga, kanske avgörande, för hur framgångsrikt företaget senare blir.

– Staten och eventuella stödinstanser måste vara medvetna om att miljöer som gynnar entreprenörskap bara kan bli framgångsrika när de sociala barriärerna i samhället, i kommunen och bland familj och vänner, vägs in, säger Ewald Kibler.

Kontakta ewald.kibler@utu.fi———–

2215

DELA