Entreprenörskapet ligger i handlingarna

Simon
Olsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2007:

Företag satsar ofta på nya projekt som en reaktion på att förutsättningar förändras. Men handlingarna kan vara entreprenöriella ändå – även om de sker reaktivt. Det entreprenöriella ligger i den affärsskapande aktiviteten, inte i motivet.

I doktorsavhandlingen Corporate Entrepreneurship as a Business Development Strategy* undersöker Kent Thorén förhållandet mellan affärsutveckling och strategi i fyra olika branscher.

– En sak som förvånar mig är att de etablerade företagens satsningar är mer än 30 gånger så många som antalet nystartade företag. Det betyder att frågan om befintliga företag klarar av sina anpassningsutmaningar är viktig. Kanske borde mer forskning läggas på etablerade företag än på den del av entreprenörskapet som handlar om uppstart, säger teknologie doktor Kent Thorén.

Han menar att en misslyckad satsning i ett befintligt företag kan få mer drastiska konsekvenser än en misslyckad nystart. Större värden står på spel när företaget redan är etablerat.

FoU gör inget entreprenörskap

Thorén visar också att företagen har olika motiv för nya satsningar. Skälen till att ta sig in på en ny marknad eller till att börja syssla med en ny produkt varierar. Satsningen kan vara proaktiv eller reaktiv, offensiv eller defensiv, samt ha – i första hand – förbättrad kunskap eller ekonomi som mål.

Ett annat resultat som förvånade Kent Thorén var att pengar som läggs på forskning och utveckling inte ger resultat i form av fler entreprenöriella satsningar.

– Det verkar inte finnas någon koppling mellan att vara mer entreprenöriell och att satsa mer på FoU i små och medelstora tillverkande företag.

Det kan finnas flera anledningar till denna avsaknad av koppling, men Thoréns resultat pekar på att FoU som indikator för entreprenörskap och innovation kan ifrågasättas. Avhandlingen för även fram viss kritik mot de tidigare sätten att mäta vad som är entreprenöriellt hos företag. Thorén har gått empiriskt till väga i stället för att använda sig av antaganden om entreprenöriella motiv.

Han menar att satsningar inte måste syfta till tillväxt för att ses som ett utslag av entreprenörskap.

– Skulle företagen inte vara entreprenöriella när de skapar nya affärer, bara för att de gör det som en reaktion på något? Aktiviteten är det entreprenöriella, inte motivet, säger han.

Marknad lurigare än teknik

Möjligheterna finns där, de kan vara stora eller små och de kan ha olika ursprung, men företagens satsningar innehåller alltid affärsskapande, risk, ovisshet och andra drag av entreprenörskap.

Entreprenörskap i etablerade företag möter i stort sett inga oöverstigliga problem – så länge den nya satsningen handlar om att utveckla nya produkter. Däremot visar Kent Thoréns resultat att ovisshet om nya marknader kan ha negativa effekter på entreprenörskapet. Det beror på att företag i tillverkningsindustrin är naturligt vana vid att lösa tekniska problem. Därför är de också bättre på att övervinna teknisk ovisshet än marknadsmässig ovisshet.

– Produktutveckling och teknisk ovisshet hänger visserligen ihop, men däremot finns ingen statistiskt säkerställd koppling till att satsningarna skulle ge negativa effekter, eller att utfallet på annat sätt skulle påverkas, säger han.

För mer info: kent.thoren@indek.kth.se

*Avhandlingen har lagts fram vid KTH———–

1417

DELA