Entreprenörskap en svår nöt för många gymnasielärare

Åse
Karlén
DELA

Följande text ingick även i temat ”Entreprenörskap i skolan” som publicerades i Entré nr 4, 2017:

2009 publicerade Skolverket rapporten Entreprenörskap i skolan – en kartläggning. Den visade att ungefär hälften av Sveriges grund- och gymnasieskolor kände till begreppet entreprenörskap. Rapportförfattarna fann stora skillnader mellan olika regioner, och även mellan kommunala och privata skolor, i hur man arbetade med entreprenörskap. Skolverket har inte gjort någon ny, stor kartläggning av entreprenörskap i skolan sedan dess. Men i rapporten Lärarnas uppfattningar om gymnasieskolan efter 2011 års gymnasiereform (Skolverket, 2017) finns entreprenörskap med. Över 3 600 undervisande lärare har svarat på frågor om hur gymnasiereformen har förändrat deras arbetssituation. Rapporten visar att 26 procent av yrkeslärarna, främst inom vård- och omsorgsämnen samt inom barn- och fritidsämnen, anser att det är svårt att föra in entreprenörskap i undervisningen. Av lärarna i teoretiska ämnen svarade hela 58 procent att de tycker att det är svårt att inkludera entreprenörskap i undervisningen.———–

1678

DELA