Den som söker skola vinna

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:

Att aktivt söka efter affärsmöjligheter ger resultat. Företag som söker, skapar affärsidéer med större nyhetsvärde än de som bara råkar snava över en möjlighet. Därmed presterar också sökarna bättre. Det visar Jonas Dahlqvist i sin doktorsavhandling.

Avhandlingen Assessing New Economic Activity – Process and Performance in New Ventures är framlagd vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping och består av sex artiklar. Den minsta gemensamma nämnaren för artiklarna är att de alla utvärderar entreprenörskapet som uppkomsten av ny ekonomisk aktivitet.

– Klistret som håller ihop avhandlingen är utvärderingen av processen och prestationen i ny ekonomisk aktivitet. Hur går det till att skapa ny ekonomisk aktivitet och vad blir resultatet? Det är huvudfrågorna, säger ekonomie doktor Jonas Dahlqvist.

Samtliga sex artiklar bygger på samma empiriska material. 7 000 nya företag som alla grundades 1994 har undersökts under en längre tid – dels när de var i nystartsfasen, dels när de hade kommit lite längre i processen.

– Den stora datamängden är en av de verkliga styrkorna med avhandlingen.

Bara ett entreprenörskap

En av de frågor som har studerats är hur förhållandena vid företagsstart, till exempel skäl att starta och tidigare erfarenhet, påverkar framtida prestationer i företagen.

– Ingen blir förvånad om man säger att ju mer välutbildad och erfaren grundaren är, desto större chans har företaget att överleva. Men jag har bara funnit mycket svaga samband mellan skäl att starta och framtida prestationer. Vilka skäl man har att starta företag påverkar själva startandet, men inte senare i processen.

Dahlqvist har också intresserat sig för om det förekommer ny ekonomisk aktivitet längre fram i tiden. Alltså om de undersökta företagarna, när de har varit igång ett tag, startar nya verksamheter – antingen inom ramen för, eller vid sidan av, det ursprungliga företaget.

Resultaten visar att samma variabler förutsäger ny ekonomisk aktivitet, vare sig den sker inom eller utom originalföretaget.

– Slutsatsen är att det är samma entreprenörskap det handlar om, oavsett om det sker inom ett existerande företag eller som nystart. Vi bör därför inte resa upp konstgjorda barriärer mellan entreprenörskap och intraprenörskap.

Olika sökartyper

Jonas Dahlqvist har även studerat hur entreprenörer söker affärsmöjligheter. Han har hittat två typer av sökare: de som söker proaktivt och de som söker reaktivt.

De som söker proaktivt, gör det helt enkelt därför att de kan och har lust att göra det. De som söker reaktivt gör det för att överleva – de söker nya produkter och marknader för att kunna försörja sig. Det finns också en tredje grupp: de som inte söker alls, utan snarare snavar över en möjlighet. De olika vägarna leder till olika resultat.

– Sökbeteendet påverkar graden av nyhetsvärde i affärsidén. De som söker medvetet hittar affärsmöjligheter med i genomsnitt högre nyhetsvärde än de som bara råkar stöta på en möjlighet. På samma sätt når de som söker proaktivt ett genomsnittligt högre nyhetsvärde än de som söker reaktivt. Det här får i sin tur konsekvenser för företagens framtida prestation.

– Jag hoppas att min avhandling leder till att vi kan komma vidare i att undersöka vilken betydelse nya affärsmöjligheter har för företagen och deras utveckling, säger Jonas Dahlqvist.

För mer info: jonas.dahlqvist@ihh.hj.se ———–

1417

DELA